FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal29/05/2022

Ogiltigt köpekontrakt

Hej! Vi har skrivit på ett köpekontrakt, Datumen på avtalet var inte rätt. Är det giltigt Datumet för när påskrivningen skedde var ett helt annars datum. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det att det har uppstått felaktigheter i eran köpekontrakt beträffande datumet för påskrivningen. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Jordabalken (JB), då jag utgår ifrån att det rör sig om köp av fastighet.

Vid upprättande av ett köpekontrakt föreligger det formkrav som ska vara uppfyllda för att avtalet ska vara giltigt. Det ska upprättas en köpehandling som ska underskrivas av både köparen och säljaren och ska innehålla köpeskilling och förklaring att säljaren överlåter fastigheten till köparen (4:1 JB).

Om dessa formkrav är uppfyllda, är köpekontraktet giltigt och slutfört i samband med att ni skriver under kontraktet. Däremot är detta något som ni kan ta upp med motparten om ni är oroliga kring avtalets giltighet.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare