Oklar situation gällande anställningsform och rätten till en tillsvidareanställning

Hej. Jag har haft intermittent anställning i över två år förutom 1 månad men då blev jag fortfarande erbjuden att jobba men tackade nej. Sommaren 2018 hade jag schema 2 månader men nu är jag tillbaka med att jobba när jag blir frågad. Sen mars 2018 har jag jobbat ca 120 timmar i månaden och det är tänkt att jag ska fortsätta med de innan dess var de ca 30 timmar i månaden. Företaget säger att dom inte kan erbjuda mig någon annan anställning men jag undrar vad som gäller? Har jag rätt till någon annan typ av anställning? Företaget är lite känt för att inte följa regler.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawlikne med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du har rätt till arbetsrättsligt gentemot din arbetsgivare. De vanligaste reglerna om anställningsavtal finns i lagen om anställningsskydd, LAS.

Eftersom du skriver i din fråga att du har arbetat i över två år för samma arbetsgivare under liknande förhållanden så tyder det på att du har haft samma anställningsform under din arbetsperiod. Det tyder i sin tur på att du kan ha rätt till en tillsvidareanställning som garanterar dig ett visst antal timmar varje månad.

Det som du ska titta efter är vilken typ av anställningsform du har. Anställningsformen finns på ditt anställningsavtal. Om du till exempel har haft en allmän visstidsanställning under dessa två år, som är vanlig under dessa omständigheter, så har du rätt till en tillsvidareanställning, (5a § LAS).

Det faktum att du inte jobbat under någon månad på arbetsperioden spelar ingen roll under förutsättning att anställningsförhållandet fortfarande har bestått. Eftersom du skriver att du blev tillfrågad att jobba under denna månad på samma sätt som alla andra månader så bedömer jag det som att läget har varit detsamma även under den månaden.

Mina råd till dig:

- kolla anställningsavtalet efter vilken typ av anställningsform du har haft, är det samma anställningsform under två års tid så har du rätt till en tillsvidareanställning med ett garanterat antal timmar varje månad.

- Det spelar ingen roll att du avstått från att jobba en månad på den här perioden, det avgörande är hur lång anställningstid du har haft.

Om du vill ha hjälp med att tyda dina anställningsavtal eller har ytterligare frågor, är du välkommen att kontakta någon av mina kollegor här på Lawline via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare