FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2015

Osann uppgift under ed

Hej, Min frun blev anklagad till misshandel, vittnet i rätten har sagt först att hon inte känner till varken målsägaren eller tilltalad ( min fru ) lite senare när försvararen frågade att det verkar ni känner till målsägande, hon sade att jag såg henne i en annan tillfällen tillsammans med min kompis i hennes butik. När rättegången blev avslutad, hon kom till min fru och bad om ursäkt för att hon vittnade sedan har sagt att hon blev pressad utav sin kompis som också målsägandes kompis. Har hon gjort mened?

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Mened behandlas i BrB 15:1. Brottet finns i tre svårighetsgrader; ringa, normalt och grovt. Av bestämmelsen framgår att det är otillåtet att under laga ed lämna osann uppgift eller förtiga sanningen. För att avgöra huruvida brottet är grovt eller ej ska det särskilt beaktas om meneden begåtts med uppsåt att oskyldig ska fällas till ansvar för allvarliga brott, eller om synnerlig skada tillfogats annan. Om det visar sig att den oriktiga uppgiften inte är relevant för målet aktualiseras dock inte ansvar, se BrB 15:4.

Det är svårt att uttala sig kring hur det blir i din givna fråga, men det är möjligt att en domstol skulle kunna döma vittnet för mened.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vincent EdbergRådgivare