Övergång till tillsvidareanställning - LAS 5 a §

När blir jag tillsvidareanställd?

Jag har arbetat sammanlagt 2,5 år på ett privat dagis under en period på 4 år. Första anställningen var visstidsanställning vikariat. Sedan allmän visstidsanställning. Dock har vi ej skrivit avtal för all tid jag jobbat. Ekonomiansvarige på jobbet har ständigt sagt till mig att jag blir tillsvidareanställd efter denna sommar (2017) då det finns lag på detta. Men nu säger chefen att dom har ändrat lagen så att jag inte kommer att få en tillsvidareanställning och att dom kan vänta med detta tills jag är 30 år.

Min fråga är:

Finns det någon ny lag? När måste dom tillsvidareanställa mig? Kan jag på något sett "använda" att vår ekonom har sagt att jag ska bli tillsvidareanställd?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur anställningsvillkor regleras finns i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Ny lydelse, i princip samma betydelse

LAS 5 a § trädde i kraft den 1 maj 2016. Tidigare reglerades det nuvarande första och tredje stycket istället i andra stycket i 5 §. Det som har ändrats är att punkt 2 och andra stycket har införts, i övrigt ser bestämmelsen i princip likadan ut. Viktigt att veta är att LAS 5 a § är semidispositiv och det kan således finnas undantag i kollektivavtal på arbetsplatsen, LAS 2 § st. 3.

Hur bestämmelsen tolkas

Enligt LAS så övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod,LAS 5a § st. 1 p. 1. Samma sak gäller för vikariat, se LAS 5 a § st. 3. Viktigt att notera är att det alltså krävs att du arbetat två år antingen som vikarie eller som allmän visstidsanställd för att ha rätt till denna omvandling.

En arbetstagare har också rätt att få sin allmänna visstidsanställning omvandlad till en tillsvidareanställning om denne har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och dessa anställningar har följt på varandra, LAS 5a § st. 1 p. 2. Detta innebär att om du uppfyller tvåårs-kravet, men du pågrund av att du haft olika tidsbegränsade anställningar emellan överskrider femårsperioden, så kan du fortfarande ha rätt till omvandlingen. Det krävs dock att det inte gått mer än sex månader mellan anställningarna, LAS 5 a § st. 2. Eftersom det är en allmän visstidsanställning som kan omvandlas så krävs det också att det är just en sådan anställning som innehas när omvandlingen aktualiseras. Eftersom den andra punkten infördes den 1 maj 2016 så krävs det också att den allmänna visstidsanställningen som innehas när omvandlingen aktualiseras har avtalats efter den 1 maj 2016. Däremot skall tidigare anställning räknas med i den sammanlagda anställningstiden och vid bedömningen av om anställningar har följt på varandra.

Den andra punkten infördes som ett skydd mot att arbetsgivare missbrukar tidsbegränsade anställningar för att undvika att de omvandlas till en tillsvidareanställning och har införts mot bakgrund av det EU-rättsliga visstidsdirektivet.

Det finns alltså ett sätt som ett vikariat kan omvandlas till en tillsvidareanställning och det finns två sätt som en allmän visstidsanställning kan omvandlas till en tillsvidareanställning och det är den regel som först leder till omvandling som skall tillämpas. Detta innebär alltså att om du uppfyller tvåårskravet inom fem år så tillämpas den första punkten och om du inte uppfyller tvåårskravet inom fem år så kan du i vissa fall ändå ha rätt till omvandlingen enligt den andra punkten.

Avgörande i ditt fall är dock om du nått upp till tvåårskravet, alltså om ditt vikariat eller din allmänna visstidsanställning har varat i mer än två år. Om du exempelvis varit allmän visstidsanställd i två år och en månad av de totalt 2,5 åren du arbetat hos arbetsgivaren så har din anställning övergått till en tillsvidareanställning,LAS 5 a § st. p. 1. Det kan i sådant fall dock bli problematiskt för dig att påvisa detta eftersom du saknar anställningsavtal.

Rekommendationer

Muntliga anställningsavtal är likt skriftliga giltiga, men en risk med att inte ha ett anställningsavtal är att det då är du som har bevisbördan för att du har en anställning. Enligt LAS 6g § så har du rätt att efter begäran få skriftlig information om din sammanlagda anställningstid. Du bör därför vända dig till din arbetsgivare och kräva att få anställningsavtal för den tid du arbetat för att säkerställa att det finns bevis för att du eventuellt har uppnått tvåårskravet.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Vänliga hälsningar.

Josefine RembsgårdRådgivare