FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/08/2023

Påverkar fortkörning utomlands det svenska körkortet?

Hallå! Jag fick ett brev från polisen i Tyskland om att jag blev fotograferad i 100 km/h på autobahn, 133 km/h. Kan transportstyrelsen återkallar mitt körkort här i sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I detta fall har du begått ett trafikbrott i Tyskland och undrar om det kan påverka ditt körkort i Sverige. Däremot framgår det inte av din fråga ifall ditt körkort blivit återkallat i Tyskland eller inte men jag utgår ifrån detta. Jag kommer att redogöra för vad som gäller i denna situationen med hjälp av Körkortslagen.

Fortkörning i annat land:

Om du har åkt fast för en fortkörning i ett annat land kommer inledningsvis bara återkallelsen att gälla i Tyskland. Alltså kommer du inte få köra ett fordon inom Tysklands gränser.

Vad som gäller i Sverige:

För Transportstyrelsen finns en möjlighet att återkalla ditt körkort även i Sverige trots att du begått brottet i Tyskland. Enligt 5 kapitel. 1 § tredje stycket Körkortslagen så anges att med en svensk dom jämställs liknande avgöranden som meddelats av utländsk domstol eller annan utländsk myndighet.

I 5 kapitel. 3 § fjärde punkten Körkortslagen anges att om körkortsinnehavaren överskrivit högsta tillåtna hastighet som ej är ringa kan körkortet återkallas. Du har kört över 30 kilometer i timmen över hastighetsbegränsningen vilket möjliggör för Transportstyrelsen att kunna besluta om återkallelse. Detta är däremot inte säkert.

Slutsats:

Alltså kan ditt körkort återkallas även i Sverige. För detta krävs att de tyska myndigheterna skickar domen till Sverige och att Transportstyrelsen tar ett sådant beslut.

Om ditt körkort som jag utgått ifrån är återkallat i Tyskland så får du inte köra bil där tills tiden för återkallelsen har passerat. Däremot får du köra bilen i Sverige sålänge ingenting sker från Transportstyrelsens sida.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare