Provanställnings övergång i en tillsvidareanställning

Jag arbetar för ett bemmaningsbolag inom industrin och har en fråga rörande anställning.

I dagsläget har jag en prov anställning som löper ut enligt kontraktet den 16/12-2016

Uppdraget hos kund löper ut den 18/12-2016

Har jag rätt till en tillsvidaretjänst på bemanningsföretaget eller kan de välja att inte göra om anställningsformen efter den 16/12-2016?

Tack på förhand för svaret

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är arbetstagare så är Lagen om Anställningsskydd(LAS) tillämplig, LAS 1 §, första stycket. Du har en provanställning, men du anger inte hur länge du har varit provanställd.

I LAS 6 § första stycket anges att en provanställning högst får vara i 6 månader.

Därefter övergår provanställningen automatiskt i en tillsvidareanställning, om inte din arbetsgivare innan dess meddelat dig att de inte vill att din anställning ska fortsätta, LAS 6 §, andra stycket. För dig betyder det att om du varit provanställd i mer än 6 månader redan så har din anställning redan övergått till en tillsvidareanställning.

Har du däremot inte varit provanställd i 6 månader, och din prövotid går ut den 16/12 som du anger, så övergår din anställning då till att vara en tillsvidareanställning om inte din arbetsgivare senast den 16/12 ger dig besked om att de inte vill att din anställning ska fortsätta.

6-månadersregeln i LAS 6 § finns till så att arbetstagare inte ska behöva vara anställda på prov längre än vad som kan behövas för att pröva en arbetstagares lämplighet för yrket. Provanställningar är nämligen osäkra anställningar som kan sägas när som helst under prövotiden om man inte avtalat något annat, LAS 6 § tredje stycket, därför finns 6-månadersregeln för att skydda anställda från att alltför lång tid vara anställda under sådan osäkerhet.

I Sverige har vi dock en speciell arbetsmarknad där vi låter facken och arbetsgivare förhandla fram kollektivavtal som ska passa branscherna. Kollektivavtalen kan innehålla regler om bl a provanställningar. Om det i ett kollektivavtal står att något annat ska gälla för provanställningar än det som står i LAS så gäller det som står i kollektivavtalet. Detta framgår av LAS 2 § tredje stycket. Om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats kan det därför vara så att det som står i LAS om provanställningar inte gäller, utan det kan finnas andra regler i kollektivavtalet som gäller istället. Det är därför inte möjligt att med säkerhet svara på din fråga utan att veta om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats, och vad som står i det.

Sammanfattning:

Om din arbetsgivare inte har gett dig besked om att de inte vill fortsätta anställningen innan din provanställning går ut, så övergår den då enligt LAS till en tillsvidareanställning. Om du redan har varit provanställd i 6 månader så har din provanställning redan övergått till en tillsvidareanställning. Om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen så kan det vara så att något annat gäller.

Råd:

Om du är med i facket, så kontakta genast dem för att få reda på vad som gäller. Om du inte är med i facket så är mitt råd att du läser ditt anställningsavtal och ser om det där i står att ett något kollektivavtal gäller. Om det gör det så ta reda på om det i kollektivavtalet står något annat än det jag skrivit. Om det inte finns något kollektivavtal i anställningsavtalet, och du inte är med i facket så gäller LAS, som jag beskrivit ovan. I det fallet behöver du alltså inte vidta någon åtgärd, utan din provanställning kommer att övergå i en tillsvidareanställning vid provanställningens utgång.

Hoppas du tycker dig ha fått svar på din fråga,

Mvh,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare