Prövobehov vid provanställningar

Hej.

Jag har blivit provanställd på ett företag där jag tidigare varit fastanställd och undrar om det är rätt enligt lag.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är med i facket är det bästa du kan göra att vända dig till dem för att få hjälp.

För att en arbetsgivare ska få använda sig av en provanställning så ska det föreligga ett prövobehov. Prövningen kan avse både din, som arbetstagares, kompetens och hur du passar in i arbetsgruppen socialt. Om den tjänsten du nu blivit provanställd på nu skiljer sig från den tjänsten du tidigare haft är det därför tillåtet för arbetsgivaren att provanställda dig trots att du tidigare varit anställd eftersom arbetsgivaren då kan vilja pröva dig på den nya tjänsten. Om tjänsterna däremot inte skiljer sig så mycket åt kan det vara så att provanställningen inte är tillåten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare