Rätt att kräva ny telefon?

Har köpt en mobiltelefon av ett företag som även tillhandahåller mitt abonnemang. Köpte telefonen oktober 2015. Har haft problem med den till och från och lämnade in den första gången i maj 2016. Har nu fått lämna in den en 4:e gång. Vet ej om jag gjort bort mig då jag varit på 2 butiker och lämnat in den. Vi har 2 stycken i stan? Tycker iofs inte att det ska ha ngn betydelse. Förra gången jag lämnade in den sa tjejen att om det blir krångel igen så skulle jag reklamera den. Var nu den sista gången i den andra butiken men hon sa att jag skulle lämna in den trots att jag sa vad dem hade sagt gången innan. Fick betala ca 400kr 2:a och 3:e gången. Har jag rätt att reklamera den och begära en ny telefon nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler när det gäller köp av en konsument från en näringsidkare kan man hitta i konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) (KköpL).
Man har alltid rätt att reklamera en vara som är felaktig hos säljaren. Vad som räknas som ett fel i vara skrivs i 16-21a § KköpL (https://lagen.nu/1990:932#P16S1) och bland annat är det om varan inte motsvarar det som står i avtalet, som i ditt fall verkar det vara problem på telefonen vilket är ett fel i varan. Uppstår felet inom 6 månader från att man köpte den så räknas det som att felet fanns där från början och annars kan man behöva visa att det är ett fel som inte uppstått på grund av ett felaktigt eller vårdslöst användande.

Enligt 23 § KköpL (https://lagen.nu/1990:932#P23S1) måste man gå till säljaren och reklamera varan för att kunna kräva någon påföljd och påföljder som kan komma i fråga är prisavdrag, omleverans, häva köpet och att säljaren avhjälper felet. Viktigt att tänka på är att säljaren alltid har rätt att testa att avhjälpa felet innan man kan kräva omleverans och en ny telefon, detta enligt 27 § KköpL (https://lagen.nu/1990:932#P27S1).

Du nämner i frågan att du varit i kontakt med en butik men det oklart om det är en mobilreparatör eller butiken som sålde varan till dig. Har du varit i kontakt med en fristående mobilreparatör måste du vända dig till säljaren till mobilen. Har du varit i kontakt med den företaget som sålde telefonen och de har lagat telefonen till dig fyra gånger ska din kontakt då anses som en reklamation av varan. Det som inte framgår är om det är samma problem du har varit i kontakt med dom om eller om det har varit olika fel på telefonen, detta då har rätt att avhjälpa alla fel innan du får en ny.

Är det så att det inte är någon skada från din sida och de har försökt avhjälpa felet genom lagning fyra gånger har du rätt att häva köpet, omleverans eller ett prisavdrag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare