Reklamation av bil till en bilhandlare som vägrar samarbeta. Vad är alternativen?

Hej,

Jag köpte en bil för ca. 100000kr hos en bilhandlare.

Två dagar senare efter ca. 30 mil gick motortoppslocket sönder, samt att dieselfilter var igensatt. Jag fick bärga bilen till en auktoriserad verkstad och kunde bara konstarera dom kostsamma fel. Som tur teknade jag en märkes försäkring till bilen vid köpet. När jag meddelade säljaren om ärenden så ville han inte höra ett ord och föreslog hårt att jag bör vända mig till försäkringsbolaget.

Jag tycker inte att det känns rätt, jag känner mig lurad och vill inte vara inblandad i en fösäkringsbedrägeri. Vad säger lagen? Hur bör jag agera?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja med att redogöra för rättsläget och de regler som gäller i en sådan här situation. Jag kommer även samtidigt att tillämpa dessa regler på ditt fall och därefter berätta vad du kan göra i den här situationen.

Jag utgår ifrån att du köpt denna bil i egenskap av privatperson. Med det menar jag att du har köpt den här bilen privat och att det inte handlar om köp av någon företagsbil som ska användas i affärssyften.

Därmed utgår jag ifrån att du som privatperson har köpt bilen ifrån en näringsidkare, alltså den bilhandlare som du nämner. I sådana situationer gäller den så kallade konsumentköplagen (KköpL). Denna lag reglerar just köp av varor som privatpersoner (som kallas konsumenter) gör av näringsidkare (som då kallas säljaren).

Jag utgår dessutom ifrån att det inte finns en garanti på bilen.

Vem ansvarar för felet?
Jag måste erkänna att jag inte kan mycket om bilar och dess tekniska beståndsdelar. Men som jag förstår det handlar det i ditt fall om fel i bilen som inte borde finnas där och som inte borde ha uppstått så snabbt efter köpet. Detta innebär att det kan ha förelegat ett fel i bilen innan du köpte den. Detta krävs för att säljaren ska ha ett ansvar såvida det inte finns en garanti. Detta regleras i KköpL 19 § där definitionen finns av vad som ska menas med att ett fel finns i varan. I detta fall kan man med säkerhet säga att något är fel med din bil och att den inte fungerar som den ska. Detta följer av att den varken kan anses stämma överens med ert köpeavtal, samt att det kan förväntas att en bil inte ska ha dessa brister när man köper dem.

Det avgörande för att säljaren ska ansvara är då som sagt att dessa fel fanns innan bilen överlämnades till dig (se KköpL 8 § 2 stycket). Detta kan vara svårt att veta. Eftersom att jag som sagt har en extremt begränsad kännedom om bilar och dess tekniska delar har jag själv ingen aning om det är sannolikt att dessa fel uppstått efter att varan överlämnats till dig, eller om de måste ha funnits innan du fick bilen. Det här kanske du har tillräckliga kunskaper om för att avgöra själv. Annars kan du fråga den auktoriserade verkstaden om detta.

Det här är dock inte allt. Det finns nämligen en särskild regel om detta i KköpL 20 a §. Där framgår att man ska utgå från att felet fanns innan avlämnandet, om ett fel visar sig inom 6 månader från det att konsumenten mottagit varan. I ditt fall innebär denna regel att man utgår ifrån att dessa fel (det igensatta filtret och det trasiga topplocket) fanns innan du mottog bilen. Det är då säljaren som måste motbevisa att felen fanns där innan överlämnandet för att säljaren ska slippa ansvara för felen. Denna regel gäller så länge det inte är tydligt att felen måste ha uppkommit efter överlämnandet.

Det är alltså som utgångspunkt säljaren som ansvarar för felen i din bil. Detta gäller dock som sagt under förutsättningen att felen faktiskt fanns där redan innan överlämnandet.

Vad innebär det att säljaren ansvarar för felen?
Att säljaren ansvarar för felen innebär att du kan göra gällande vissa påföljder. Med detta menas att du kan ställa olika krav på säljaren. I ditt fall vet jag inte om jag ska tolka det som att felen är åtgärdade eller inte. Om de nu är åtgärdade och du vill ha ersättning för det kan du kräva det av säljaren med stöd av KköpL 26 §, 27 § 1 stycket och 28 § 2 stycket. I dessa regler framgår det att du som köpare självmant får avhjälpa felet om det är någorlunda brådskande. Det framgår även att du som köpare får kräva ersättning av säljaren för det du betalat för avhjälpandet. Detta innebär alltså att du av säljaren kan kräva betalt för de kostnader du haft i samband med att bilen reparerats.

Om det är så att felen ännu inte är reparerade, bör du i första hand be säljaren att reparera bilen eller be om att du ska få en ny bil. Det följer av KköpL 27 § att säljare i första hand ska ha rätt att avhjälpa felen eller att leverera en ny bil innan du har rätt att själv avhjälpa felen genom att till exempel gå till en annan verkstad. Detta gäller dock endast om det inte utgör en väsentlig olägenhet att du ska behöva vänta på att säljaren agerar. I detta fall tycker jag att det verkar som att du inte ska behöva vänta, särskilt med tanke på att säljaren vägrar hjälpa till.

Hävning
Det finns även ett till alternativ som innebär att du häver köpet. Detta betyder att du får pengarna tillbaka, och att du får återlämna bilen. Detta kan du göra om avhjälpandet eller omleveransen inte äger rum inom skälig tid efter att du krävt det från säljaren, eller att det inte kan ske utan stora olägenheter för dig som köpare. I dessa fall får du häva köpet.

Skadestånd
Enligt KköpL 30 och 32 §§ kan du även kräva skadestånd för andra utgifter du haft på grund av att bilen varit trasig. Detta skulle exempelvis kunna vara skadestånd för taxikostnader om du till exempel behövt åka taxi hem när bilen behövde bärgas.

Hur gör du nu?
För att du ska kunna göra gällande dessa krav mot säljaren, krävs det att du reklamerar. Detta innebär att du lämnar ett skriftligt meddelande till säljaren där du anger följande:

1. Beskriv felen, kortfattat men tydligt.

2. Beskriv din uppfattning om att dessa fel förmodligen fanns där vid bilens överlämnande till dig, och att det i vilket fall som helst enligt KköpL 20 a § är säljaren som måste motbevisa att felen inte fanns där vid överlämnandet.

3. Ställ dina krav. Vill du ha ersättning för att du betalat för reparation? Om du inte har reparerat den, ange då att du vill kräva att säljaren antingen reparerar bilen eller betalar för reparation, eller eventuellt att du vill häva köpet. Du kan även begära så kallat prisavdrag, vilket innebär att du ska få ett billigare pris för bilen.

4. Du kan också kräva skadestånd i ditt meddelande, till exempel för en taxiresa du kan ha behövt göra på grund av att bilen var trasig.

5. Ange ditt namn och dina kontaktuppgifter och be säljaren kontakta dig inom till exempel ett par dagar så att ni kan komma överens om en lösning.

Skicka detta meddelande i ett rekommenderat brev till säljarens (bilhandlarens) adress. Kom ihåg att göra detta så snart som möjligt. Att du skickar detta brev med dina krav och beskrivningarna kallas för att du reklamerar. Det är viktigt att du reklamerar inom 2 månader från att dessa fel visade sig. Annars kan du gå miste om denna rättighet.

Vad händer om säljaren inte går med på detta?
Om det visar sig att det nu faktiskt är så att dessa fel är något som säljaren bör ansvara för, därför att de måste ha funnits redan innan överlämnandet av bilen, så är det säljaren som ska ansvara. Men det kan hända att säljaren vägrar att göra detta. Det du kan göra då är bland annat att gå till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som opartiskt och kostnadsfritt löser tvister mellan konsumenter och företag. På deras hemsida (www.arn.se) finns en detaljerad lista över hur det går till och hur man ska gå tillväga för att ARN ska kunna lösa tvisten.

ARN kommer sedan med ett beslut om hur de tycker att tvisten ska lösas. Det fungerar alltså ungefär som en domstol. Det måste dock betonas att besluten från ARN inte är bindande. ARN:s beslut är dock baserade på en kvalificerad tolkning av lagen av jurister och ger en indikation på vem som skulle vinna i domstol. Detta innebär att företag mycket ofta rättar sig efter ARN:s beslut om det visar sig att ARN ger konsumenten rätt. Ibland kan det dock hända att företagen vägrar följa ARN:s beslut. I sådana fall kan det behövas att konsumenten tar vidare saken till domstol.

Om det inte är säljaren som ansvarar?
Det kan visa sig att det inte är säljaren som ska ansvara för dessa fel. Det finns en risk att dessa fel uppstod efter att du mottagit bilen och då är det inte säljarens ansvar att åtgärda dem. Det som gäller då är att det är du som själv får ansvara för felen. Därför är det tur att du har en försäkring. Om det inte är säljaren som ansvarar, bör felen istället kunna åtgärdas med hjälp av din försäkring.

Hur fungerar det med försäkringen?
Du behöver inte oroa dig för att begå något försäkringsbedrägeri. Försäkringsbedrägeri handlar om att man ljuger eller på annat sätt vilseleder om vad som har hänt för att få försäkringspengar som man egentligen inte skulle ha rätt till. Man lurar alltså försäkringsbolaget. Det krävs att man vilseleder försäkringsbolaget på ett sätt som gör att man tjänar pengar på deras bekostnad. Bestämmelsen om bedrägeri finns i brottsbalken 9 kap 1 §.

Detta innebär att du bör kunna kontakta ditt försäkringsbolag och diskutera med dem för att få reda på vad de tycker att du borde göra. Det finns ingen risk att du gör något olagligt så länge du är ärlig med dem och berättar vad som hänt. Det kan vara bra att få reda på deras inställning till denna situation.

Sammanfattning
Nu ska jag kortfattat, i punktform, sammanfatta det du bör göra.

1. Ta först och främst reda på om säljaren givit dig någon garanti på bilen. Detta ska stå i köpeavtalet. Jag har i mitt svar utgått från att det inte fanns någon sådan. Men det är viktigt att du ser efter om du fått något sådant.

2. Om ingen garanti finns, bör du ta reda på om det verkligen är så att felen i din bil med stor sannolikhet måste ha funnits där innan du fick bilen. Om det är så, ska säljaren ansvara för felen.

3. I så fall ska du reklamera på det sätt jag beskrivit ovan.

4. Du bör också kontakta ditt försäkringsbolag och informera dem om situationen och be dem om deras inställning.

5. Om säljaren vägrar följa dina krav bör du kontakta ARN och följa instruktionerna på deras hemsida för att få tvisten prövad av dem.

Om säljaren inte ska ansvara, bör du kontakta ditt försäkringsbolag igen. Det är i en sådan situation din försäkring som bör täcka dina kostnader för felen.

Telefonrådgivning
Du har beställt telefonuppföljning. Jag kommer därför att ringa dig klockan 16:30 på måndag den 19:e mars. Jag kommer att ringa med dolt nummer, vilket kan vara bra att veta i förväg. Om denna tid inte passar kan du maila mig på Joel.Herrault@lawline.se så kan vi bestämma en tid som passar dig bättre.

Jag hoppas att mitt svar är informativt och till hjälp. Tveka inte att maila mig med följdfrågor om du har fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare