Reklamationstid och garanti vid konsumentköp?

Jag köpte ett par glasögon i april 2013. Under hösten 2016 märkte jag att de var repiga. Jag försökte göra rent dem på alla olika sätt men förgäves. Bestämde mig för att köpa nya. Visade då mina gamla glasögon för personalen där jag köpte mina nya. De informerade mig att de inte var repoga utan att ytbehandlingen på glasen krackelerat. Jag kontaktade stället där glasögonen är köpta. De menar att garantitiden på 2 år har gått ut och att de inte är skyldiga att ersätta elker kompensera mig alls. De menar även att detta kan hända vid växlande temperaturer så dom när man öppnar diskmaskinen eller ugnsluckan. Jag har haft glasögon i ca 20 år och detta har aldrig hänt. Ingen jag känner har någonsin hört om detta fenomen. Jag har heller aldrig blivit informerad om att man ska vara aktsam gällande detta när man har glasögon. Jag vänder mig till er för att få klarhet i vad som gäller och vad jag har för möjligheter att få någon ersättning. Det kan ju inte vara så att man köper ett par glasögon för 4000 kr som bara beräknas hålla i 2 år?

Tacksam för svar.

Erica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du har köpt glasögonen av en näringsidkare (i en affär) i egenskap av en konsument så är konsumentlagens (KKL) regler tillämplig på ärendet (1§KKL), detta innebär att ett avtalsvillkor är ogiltigt om det i jämförelse med lagen är till nackdel för dig som konsument (3§ KKL).

Glasögonen ska anses vara felaktiga ifall de i något avseende avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta (16§ 3st 3p KKL). I ditt fall så är det att det uppstått repor på glasögonen som du anser inte ska kunna uppstå på ett par glasögon. Det går mycket väl att anse att detta är ett fel i varan.

Frågan är då ifall säljaren ska anses vara ansvarig för det?

Säljaren ska ansvara för felet om det fanns vid den tidpunkt som du köpte glasögonen (20§ 1st KKL), det ska alltså vara ett produktionsfel som orsakat att dina glasögon har repats.

I ditt fall så har försäljaren åtagit sig att under en garantitid á 2 år ansvara för att dina glasögon inte går sönder på det sätt som du beskriver att de har gjort. Denna garanti betyder att det är en presumtion att ifall glasögonen går sönder inom 2 år från att du köpte dem så ska det anses vara ett fel som leverantören ansvarar för (21§ 1st KKL). Denna presumtion innebär att det är säljaren som då ska bevisa att glasögonen har gått sönder till följd av att du har missbrukat dem eller gjort sönder dem med vilje.

Dina glasögon gick sönder efter ca. 3,5 år dvs. efter att garantitiden gått ut. Detta innebär att presumtionen inte längre är att felet förelåg vid avlämnandet (då du köpte glasögonen) och du måste nu bevisa att felet är ett fabrikationsfel.

Du har som konsument alltid rätt att reklamera varan inom 3 år från att du köpte den, dvs. att du har rätt att åberopa felet med att glasögonen har repats (23§ KKL). Nu har det dock gått 3,5 år och därför har du tyvärr inte någon rätt att åberopa felet (23§ 3st KKL).

Sammanfattning: Garanti är något som säljaren åtar sig, det är inte en lagstadgad rätt som du som konsument har. Trots garantitiden så har du alltid rätt att reklamera varan upp till tre år, men efter dessa tre år så har du ingen lagstadgad rätt att åberopa felet.

Hoppas att mitt svar har gett dig mer klarhet i frågan!

MVH

Måns LundvallRådgivare