Säljares skyldighet att avhjälpa fel i varan vid garanti

Hej

Köpte en värmepump för mindre än ett år sedan till min pool. Nu när den skall kopplas på igen så funkar den inte. Det är 2 års Garanti på den och nu är mina frågor. Vem står för frakten om den skall skickas tillbaka till säljaren för reparation? Vem står för kostnaderna som blir för att koppla in och ur den?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Här rör det sig om frågan huruvida ett fel föreligger i den köpta varan (värmepumpen) och om säljaren är skyldig att avhjälpa felet.

Sett till din fråga så kommer jag utgå ifrån att relationen mellan dig och säljaren är konsument- näringsidkare vilket gör konsumentköplagen tillämplig (KKöpL). Se KKöpL 1 §.

FEL PÅ VARAN?

Värmepumpen slutade fungera inom garantins tidsspann. Enligt 21 § KKöpL ska därmed varan anses felaktig per automatik om garantin täcker den funktion som saknas i varan. Jag utgår från att garantin täcker det fel som du beskriver.

SÄLJAREN SKYLDIG ATT AVHÄLPA FELET?

Du har rätt att kräva av säljaren att denne avhjälper felet eller levererar en ny värmepump enligt 22 § KKöpL. Detta förutsätter dock att du har reklamerat inom ca 2 månader från att du har upptäckt felet.

Avhjälpande eller omleverans av varan följer av 26 § KKöpL. Du har alltså rätt att säljaren reparerar värmepumpen eller byter ut varan vilket till sin helhet ska ske utan kostnad för dig som kund. Detta ska även omfatta installation om det ingick när du köpte varan. Avhjälpande och omleverans ska även utföras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare