FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/09/2018

Straff för 0,26 promille alkohol i blodet och Stilnoct i systemet

Hej

Har backat ut från parkeringen och krockat med en mur. Polisen tar mig på plats och konstaterar mig okontaktbar. Jag har 0.26 promille och tagit stilnoct (som jag har på recept mot ångest) i kombination utan avsikt att köra bil. Har haft körkort i 30 år och tidigare helt ostraffad och lever ett mycket ordnat liv. Vad händer nu tror ni? Jag är beredd att göra alla eftergifter! Ge mig råd.

Lawline svarar

0,26 promille alkohol i blodet resulterar normalt i ett bötesstraff för en person som sedan tidigare är ostraffad, närmare bestämt ca 40 dagsböter. Varje sådan dagsbot bestäms till ett belopp som helt avgörs av din inkomst och kan variera mellan 50 och 1 000 kr. Hänsyn tas många faktorer, bl.a. om du är singel/gift/sambo, om du har barn och din inkomst.

Eftersom du tar Stilnoct i enlighet med recept så blir inget annat brott aktuellt. Däremot kan det påverka din körförmåga, varför det också kan betecknas som rattfylleri även utan alkohol inblandat. Om åklagare skulle anse att Stilnoct, utöver alkohol, påverkar ens körförmåga, så kan ytterligare dagsböter läggas till. Vår bedömning är att det troligtvis fortfarande rör sig om 40 eller möjligtvis 50 dagsböter sammanlagt.

Åklagaren brukar inte ha bekymmer med att visa uppsåt (avsikt) hos den misstänkte eftersom uppsåt att köra bil enkelt kan styrkas genom att din promillehalt bevisas och att du självmant körde iväg i bilen. Du måste t.ex. ha druckit något utan att veta att det var alkohol i eller att någon har tvingat dig köra bil. I övrigt kommer du inte långt med påståendet "utan avsikt att köra bil", om din invändning inte framstår som seriös och sannolik. Åklagaren får därefter möjlighet att visa på att det står utom all rimligt tvivel att du hade uppsåt att köra bil.

Fängelsestraff eller villkorlig dom är mycket ovanligt för den typ av förseelse det är fråga om. Utgå från att dagsböter kommer att dömas ut. Det du kan göra är att be om att få ett strafföreläggande utfärdat. Det är ett dokument som åklagaren upprättar där du erkänner brottet (rattfylleri) och accepterar straffet utan ett domstolsförfarande. Du skriver med andra ord på ett papper istället för att gå till domstol.

Du kan till viss del påverka eventuell återkallelse av körkortet. Transportstyrelsen kan komma att dra in ditt körkort, normalt upp till 12 månader för rattfylleri. Vid en så låg promillehalt som 0,26 har du däremot möjlighet att undkomma med en varning eller åtminstone någon månads återkallelse av körkortet. Om myndigheten drar in ditt körkort så kan du begära omprövning av beslutet och även överklaga det till domstol. Ditt behov av körkortet kan ha avgörande betydelse för myndighetens bedömning.

Du har mycket begränsade möjligheter att göra eftergifter avseende straffet eftersom det normalt inte rör sig om någon allvarligare påföljd än bötesstraff. För att mildra straffet bör du fokusera på att du är djupt ångerfull. Med 0,26 promille i blodet antar jag att du inte har alkoholrelaterade problem, men om du har det, bör du självmant föreslå att du söker hjälp. Om en fällande dom eller en "prick" i registret skulle resultera i att du kan antas bli avskedad eller uppsagd från anställning eller att du drabbas av annat hinder eller synnerlig svårighet i yrkes- eller näringsutövning, så bör du ta upp det eftersom det ses som förmildrande omständigheter som kan dämpa straffet. Din inställning till förseelsen i stort kan påverka åklagarens riktning vad gäller att välja mellan strafföreläggande eller domstolsförfarande och till viss del även bötesstraffets storlek.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare