Ta tillbaka löfte om tillsvidareanställning

Får en Vikarie chef lova en fast anställning utan att ha pratat med den riktiga chefen och sen säga att det bara är ett vikariat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En vikarierande chef svarar i lika mån som din vanliga chef, och löften som denne ger är därför lika bindande som löften som din vanliga chef ger. När det kommer till löftet så kan sägas att anställningsavtal är så kallade konsensusavtal, vilket innebär att det inte finns några formkrav för hur ni ingår avtalet. Löftet kan här ses som att ni ingått ett avtal om en tillsvidareanställning (fast anställning). Detta är lika bindande som ett skriftligt avtal, och har ett avtal ingåtts så ska man hålla sig till det (pacta sunt sevanda). Problemet med muntliga avtal är att det är svårare att bevisa att det ingåtts ett avtal, och ännu svårare att bevisa vad avtalet innehåller.

Är det så att din arbetsgivare hävdar att ni träffat avtal om att din anställning är ett vikariat och du hävdar att ni träffat avtal om att den ska vara tillsvidare så är utgångspunkten att avtalet gäller tillsvidare tills dess att arbetsgivaren har visat att ni träffat ett avtal om att din anställning är ett vikariat (4 § LAS). Vid en eventuell tvist i domstol är det således upp till din arbetsgivare att visa att ni har träffat avtal om en anställning på vikariat, något som kan vara svårt om det enbart har förekommit muntlig kommunikation mellan er.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och om du har fler funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare