Uppsägningstid behovsanställd

Kan en arbetsgivare sparka mig utan giltiga skäl, när jag är behovsanställd?

Och om mitt schema började gälla i juni, har jag rätt att jobba någon annanstans under tiden och även samtidigt fast på olika dagar, för att få ihop en rimlig lön?

Måste jag vara tillgänglig för den som har mig som behovsanställd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns lag om anställningsskydd (LAS) för att skydda arbetstagare. Dock regleras inte behovsanställning i LAS vilket innebär att det i princip inte finns så mycket skydd för varken arbetstagaren eller arbetsgivaren.

Detta innebär att arbetsgivaren inte har någon skyldighet att ge den behovsanställda arbetspass då det bara är efter arbetsgivarens behov. På samma sätt behöver inte arbetstagaren tacka ja till passen.

Uppsägningstiden spelar alltså mindre roll, men det framgår ibland av kontraktet. Ibland kan man vara behovsanställd tillsvidare dvs att det inte finns ett slutdatum och då är det som huvudregel 1 månad som gäller. Dock spelar det ofta inte någon roll då en arbetsgivare inte har någon skyldighet att ge ut pass.

Hoppas det blev lite klarare,

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare