Uppskjuten leveranstid på säng - vilka rättigheter har konsumenten?

Hej!

Jag har beställt en säng från ilva för mer än 3 månader sen och tills idag har jag inte fått den. De lovar att jag ska få den varje gång jag ringer och klagar men de håller inte sina löften. Det enda jag har fått är 300 kr i presentkort.

Jag undrar bara vad mina rättigheter är? Kan jag få möjlighet till ersättning då jag har sovit på golvet i 3 månader och jag har en dålig rygg?

Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

För köpet av sängen gäller konsumentköplagen, som ger dig som konsument vissa rättigheter. Om du och säljaren har kommit överens om en tidpunkt när du ska få sängen, och du inte får sängen då, föreligger dröjsmål på säljarens sida (om inte förseningen beror på dig), enligt 9 § konsumentköplagen. Dina rättigheter som köpare vid säljarens dröjsmål är att du får hålla inne betalningen samt kräva att säljaren fullgör köpet eller häva köpet. Du kan även kräva skadestånd från säljaren. Detta regleras i 10-14 §§ konsumentköplagen. Du behöver alltså inte betala någonting förrän du fått sängen. Du har ringt och krävt att få sängen och därför har du nu rätt att häva köpet, om du vill det. Då gäller inte avtalet längre och du får tillbaka dina pengar om du har betalat för sängen i förskott.

Du har, enligt 14 § konsumentköplagen, rätt till ersättning för den skada du lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, prisskillnad om man köpt en dyrare vara istället för att man inte fick varan i tid eller annan förlust på grund av dröjsmålet, 32 § konsumentköplagen. Att du varit tvungen att sova på golvet är tyvärr inget som du kan få ersättning för enligt konsumentköplagen.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare