FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2023

Vad blir påföljden om man åker fast för olovlig körning när man har återkallat körkort?

Om man redan har ett återkallat körkort men åker fast för olovlig körning grovt brott, vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser för trafikbrott finns i Lag 1951:649 om straff för vissa trafikbrott och regler som rör körkortet finns i Körkortslagen (KKL).

Vad blir påföljden om man åker fast för olovlig körning när man har återkallat körkort?

Precis som du skriver är brottet att anse som grovt om man begår olovlig körning när ens körkort har återkallats. Påföljden för detta är fängelse i högst sex månader vilket innebär att straffet kan vara allt från böter till fängelse i högst ett halvår, se 3 § första stycket Lag 1951:649 om straff för vissa trafikbrott. Mer än så kan jag tyvärr inte säga eftersom bedömningen görs från fall till fall.

Kan körkortets spärrtid förlängas?

När ett körkort återkallas bestämmer Transportstyrelsen en tid inom vilket ett nytt körkort inte får utfärdas (spärrtid), 5 kap 6 § KKL. Spärrtiden kan vara som lägst en månad och högst tre år. Om man under spärrtiden begår olovlig körning skulle spärrtiden kunna förlängas men det är inte säkert. Eftersom det är Transportstyrelsen som bestämmer spärrtiden på körkortet kräver det att de får reda på den olovliga körningen och det är inte alltid de får reda på detta.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare