FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/04/2017

Vad gör jag när någon obehörig använt mitt kreditkort?

Hej, mitt ex gjorde slut med mig för ett år sen har använd min kredit kort utan min medvetenhet under två år. Kan jag stämma honom? Vi sökte ett lån för en säng på mitt namn och jag fick en kreditkort på en kreditleverantör och jag har gömt den och han sa att ingen av oss skulle använda det, bara vi betala av våra lån till sängen, men nu när jag håller på att titta på min kredit korta historik så såg jag att han har använt min kort utan att säga till mig och jag håller på att betala nu. Allting som han har köpt och tagit ut är 13000 och mitt lån är på 30000. Jag köpte en sänggavel på 15000.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkat din fråga rätt så har ditt ex använt ditt kreditkort utan att du vetat om det och du har heller inte gett honom rätten att använda det. Ditt ex har köpt varor för 13.000 kr på ditt kort.

När det gäller händelser där någon använder ditt kreditkort utan ditt tillstånd använder man Lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument. Här regleras vad du som innehavare av kortet har för skyldigheter för att undvika situationer där någon behörig använder ditt kort. Det stadgas att bland annat att du är skyldig att skydda din kod samt att du så fort som du får reda på det, kontakta banken där du har ditt kreditkort och det kan dessutom finnas speciella villkor enligt den bank som gett dig kreditkortet som du behöver uppfylla, (4 § samma lag). Ett vanligt villkor kan vara att kortet bara ska användas av dig som är kortinnehavare och att du ska ha kortet under uppsikt. Om man inte följer dessa skyldigheter kan man bli ansvarig för att själv betala upp till 12.000 kr. Det vill säga om någon obehörig, i detta fall ditt ex, har handlat för 13.000 kr så behöver du bara själv stå för 12.000 kr, (6 § andra stycket samma lag). Dock kan man bli ansvarig för hela beloppet om man varit mycket oaktsam. I många fall kan man även få betala en självrisk.

Jag rekommenderar dig att så fort du kan kontakta din bank där du har kreditkortet för att spärra det. Om du inte gör detta finns risken att du får stå för hela beloppet själv, (8 § samma lag). Med tanke på att kortet som tillhör dig funnits hos ditt ex så föreligger troligtvis en oaktsamhet från din sida. Efter att du gjort en anmälan till banken om att spärra kortet så behöver inte du stå för eventuella köp som gjorts efter din anmälan, (7 § samma lag).

Jag kunde även läsa i de allmänna villkoren för banken där du har kreditkortet att de vill att en polisanmälan görs. Om du har möjlighet bör du även kontakta ditt ex och försöka göra upp så han betalar fakturan för det köp han gjort på kreditkortet. Det finns möjlighet att driva in pengarna från ditt ex genom att ansöka om betalningsföreläggande via Kronofogden. Vidare kan du även kontrollera om du har exempelvis en hemförsäkring som eventuellt täcker dina kostnader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare