FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/10/2015

Vad kan man göra mot falska anmälningar?

Hej. Jag undrar lite hur man kan gå väga för mitt ex anmäler mig för misshandel mot mina barn men inget är sant och allt lägges ner. Hur ska jag kunna anmäla henne så hon slutar. Hon hävdar även för soc att jag är våldsam och jag har misshandlat henne med allt är nerlagt av polis. Så min hjälp att behöva stoppa henne för att göra fler anmälningar för det förstör min familj samt jag måste sätta stopp eller så får inte min dotter komma hem till mig för jag måste skydda mig för anmälan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar det som att anmälningarna din före detta partner gör är falska. Att falskeligen anmäla någon till myndighet, till exempel Socialnämnden eller till polis, är ett brott. Du kan vända dig till polis och upprätta en anmälan om falsk tillvitelse, 15 kap. 7 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K15P7S1). Det är sedan upp till polis och åklagare att utreda brottet och eventuellt väcka åtal.

En anmälan om falsk tillvitelse kan eventuellt få din före detta att sluta upprätta falska anmälningar mot dig. Dock kan man inte hos polis neka din före detta att anmäla om hon vill upprätta en anmälan. Om det däremot inte finns någonting som styrker att brottet hon påstår har skett faktiskt har hänt, kommer anmälan läggas ner precis som det har gjort i ditt fall. Socialnämnden har även en utredningsskyldighet vid misstanke om att barn far illa, 11 kap. 1 § socialtjänstlagen (https://lagen.nu/2001:453#K11P1S1). De inleder då en utredning, vilket även den kommer att avslutas om de finner att det inte finns någon anledning att misstänka att barn far illa.

Sammanfattningsvis bör du alltså vända dig till polis, eftersom det inte är tillåtet att upprätta falska anmälningar till myndighet.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Sarah SaajakariRådgivare