FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/09/2018

Vad krävs för att dömas för drograttfylleri?

Hej, jag tog 200 mg tramadol natten innan och blev stannad cirka 22 timmar efter och fick då ta blodprov för dom misstänkte att jag var påverkad men kände mig inte påverkad och är ganska säker på att dom bara ville åt mig, min fråga är, tror ni att jag kommer åka fast för drograttfylleri?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer inledningsvis att beskriva vad som krävs för att dömas för drograttfylleri och därefter beskriva vilket/vilka brott och straff som må vara aktuella i ditt fall.

Om du intagit Tramadol utan recept kan du dömas för drograttfylla

För drograttfylla döms man om man kör ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Undantaget är om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination (4 § andra stycket Lag om straff för vissa trafikbrott).

I ditt fall får jag, utifrån hur frågan är ställd, uppfattningen att du inte har Tramadol enligt recept.

Det krävs uppsåt för att dömas till ansvar

För att dömas för brottet krävs det att du haft uppsåt. Det betyder att du medvetet ska ha brukat narkotikan (om du t.ex. skulle blivit ofrivilligt drogad finns det inte uppsåt varför du inte kan dömas för brottet).

Vid en rättegång är det åklagaren som har hela bevisbördan. Det ska vid rättegången vara bevisat bortom rimligt tvivel att du är skyldig. Det är åklagaren som har en skyldighet att lägga fram bevisning som är så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Beviskravet gäller både framförande av fordonet i narkotikapåverkat tillstånd och uppsåtet.

Svaret på din fråga är att du kan dömas för brottet om det är ställt bortom rimligt tvivel att du utfört det. Jag vet dessvärre inte hur länge Tramadol är aktivt i blodet och om det syns på ett prov 22 timmar efter intaget. Om det finns spår av Tramadol vid provtagningen är det mycket som talar för att du kan dömas för drograttfylla. Du kan samtidigt dömas för ringa narkotikabrott då det är ett brott att olovligen bruka narkotika (1-2 § Narkotikastrafflagen).

Det normala straffet vid drograttfylleri i kombination med ringa narkotikabrott är 50 dagsböter (se Åklagarmyndighetens RättsPM 2012:7, uppdaterad i juli 2017, Strafföreläggande i bötesmål - en sammanställning av tillämpade påföljder).

Utöver den straffrättsliga aspekten finns även en risk att Transportstyrelsen gör ett ingripande och att du förlorar körkortet. Den normala spärrtiden under vilken det inte får utfärdas ett nytt körkort är vid drograttfylleri ett år.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare