FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/09/2018

Vad omfattas i kontaktförbudet?

Hej! Jag har kontaktförbud mot min ex make som inte lämnar mig ifred. Han har avtjänat fängelse för detta. Jag äger en salong som är min privata salong där endast jag jobbar o ibland min jobbar min dotter där. Häromdagen går ex maken rakt in på min salong o börjar prata med vår dotter. Hon säger till honom att omedelbart lämna salongen o att han inte får va där. Både polis o domare har tidigare sagt till honom att han ej får gå dit. Som tur var så var jag inte på salongen den dagen men detta har såklart gjort mig rädd o nu låser jag dörren o mina kunder får ringa på en dörrklocka för o bli insläppta. Detta känns såklart hemskt o jag är rädd! Kontaktförbudet är inte utökat med denna plats men han har blivit tillsagd i rätten att han inte får gå hem till mig eller till min salong. Salongen har jag haft i 40 år så han är till 100% medveten att det är mitt privata företag o arbetsplats. Efter det besöket i salongen ringde han till mig i 2 dagar. Min fråga är: Begick han ytterligare ett brott mot kontaktförbudet?

Det är ju inte en allmän arbetsplats som typ en affär!

Tacksam för svar omgående!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett kontaktförbud kan utfärdas med stöd av "lag om kontaktförbud". Ett så kallat "vanligt kontaktförbud" enligt 1 § så förbjuds din före detta man att besöka dig, följa efter dig eller på annat sätt ta kontakt med dig. "På annat sätt ta kontakt" kan vara exempelvis att ringa, skicka meddelanden via sms eller sociala medier. Det kan även vara kontakt via bud, exempelvis om han skulle kontakta någon av dina vänner eller skicka någon för att få kontakt med dig.

Om domstolen sagt att han inte får besöka eller vistas vid din arbetsplats kan det handla om ett så kallat "utvidgat kontaktförbud" enligt 2 §. Det innebär att han inte får kontakta dig på något sätt enligt 1 § och inte heller besöka eller vistas i närheten av din bostad eller arbetsplats. Om du vill veta exakt vad kontaktförbudet omfattar bör du kontakta din åklagare för att fråga om detta.

Eftersom han både besökt din salong samt kontaktat dig genom att ringa dig så har han absolut brutit mot kontaktförbudet enligt 24 §. Eftersom han har gjort detta ska du anmäla detta till polisen på en polisstation eller ringa 11414. Om han dyker upp och du känner fara för ditt liv så tveka inte att ringa 112.

Hoppas du fick svar på din fråga och jag önskar att allt löser sig för dig!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare