FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/04/2020

Vart vänder man sig om man misstänker svartarbete

Hej, en kille jag känner har en byggfirma och säger att han jobbar väldigt mycket och får jobb hela tiden. Dock så har han väldigt mycket lösa pengar. Han kan ha 10 000 kr i fickpengar. Misstänker att han jobbar svart. Sen har han inte så mycket utbildning som han säger när han arbetar. För hans skull så är detta inte bra, hans företag hade behövts granskas. Qalam bygg och trädgårdstjänst AB

Lawline svarar

Hej!

Arbetar man svart så begår man ett skattebrott genom att uppsåtligen uppge oriktiga uppgifter eller genom att underlåta att lämna uppgifter till myndighet och på så vis ger upphov till en risk för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till personen själv. Gör man detta kan man bli dömd för skattebrott. Skattebrottet består av att en person utfört arbete men underlåtit att ta upp ersättningen för arbetet som inkomst i sin deklaration.

Misstänker du att någon begår skattebrott kan du vända dig till skatteverket. Där kan du ge ett anonymt tips genom att inte ange dina kontaktuppgifter. På skatteverkets hemsida kan du fylla i en anmälan om din misstanke. Skatteverket utreder sedan om ett skattebrott har begåtts eller inte.

Hoppas du fått lite vägledning i din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare