FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/01/2023

Vilka förutsättningar behöver vara uppfyllda för att ett försök till brott ska vara uppfyllda?

Vilka tre förutsättningar måste vara uppfyllda för att försök till brott ska vara straffbart?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det såsom att du undrar över vilka tre förutsättningar som behöver vara uppfyllda för att ett försök till brott ska vara straffbart. Eftersom din fråga berör straffrätt kommer jag att hänvisa till brottsbalken (brb) i mitt svar. Det finns fler än tre förutsättningar som behöver vara uppfyllda för att ett försök till brott ska vara straffbart. I mitt svar nedan kommer jag redogöra för dessa förutsättningar.

Vilka förutsättningar måste vara uppfyllda för att ett försök till brott ska vara straffbart?

Inom straffrätten är det kriminaliserat, dvs. brottsligt och därför straffbart att begå ett försök till brott detta framgår i 23 kap. 1 § brb. I detta lagrum står det:

“Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten. “

Av detta går det att utläsa att dessa förutsättningar behöver vara uppfyllda och krävs för att ett försök till brott ska vara straffbart:

1. att man påbörjat utförandet av ett brott utan att detta kommit till fullbordan.

Detta innebär att brottet måste vara påbörjat, för att ett försök ska föreligga, men att brottet inte fullbordata. Ett brott anses påbörjat om den s.k. försökspunkten är passerad, vilket vanligtvis är när man inleder brottet, exempelvis om du försöker begå ett mord genom att skjuta någon passeras försökspunkten då man riktar pistolen mot det tilltänkta offret trots att du ännu inte skjutit. Försökspunkten kan uppnås och passeras vid olika tillfällen beroende på vilket brott man begår och omständigheterna i det enskilda fallet kan påverka bedömningen av försökspunktens placering. För att brottet inte ska anses fullbordat krävs att brottet inte fullbordats, exempelvis vid ett försök till mord krävs att personen inte dött, annars utgör det ett fullbordat brott.

2. i de fall särskilt stadgande givits därom

För att dömas till försök för ett brott måste brottet vara kriminaliserat och därför utgöra ett brott redan på försöksstadiet, det är nämligen inte alla brott som man kan dömas till försök för. En förutsättning för att kunna dömas för försök blir därför att brottet som man begår är kriminaliserat redan vid ett försök och inte endast om man fullbordat brottet. Exempelvis så är brottet “stöld” kriminaliserat i 8 kap. 1 § brb medans brottet “försök till stöld” som också är kriminaliserat hittas i 8 kap. 12 § brb. Även brottet “ringa stöld” existerar och hittas i 8 kap. 2 § brb, om en person  försöker begå en “ringa stöld” men misslyckas kan man dock inte dömas för “försök till ringa stöld” då det framgår av 8 kap. 12 § brb att endast “försök till stöld och grov stöld” är straffbart. Vanligtvis framgår det i slutet av varje kapitel i brottsbalken om ett brott är kriminaliserat vid försök.

3. om fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast uteslutits pga. tillfälliga omständigheter.

För att dömas för försök till ett brott krävs även att det funnits en fara att brottet faktiskt skulle fullbordas, vanligtvis krävs en konkret fara då det skulle ha varit sannolikt och möjligt att brottet skulle utföras. Exempelvis skulle konkret fara kunna föreligga om en person höjer sitt skjutvapen och är påväg att skjuta en annan människa, då föreligger en möjlig och sannolik fara att man kommer avfyra skottet och brottet mord kommer fullbordas. Ibland är fara för brottets fullbordan uteslutet pga. tillfälliga omständigheter då kan man dock också dömas till ansvar för brott.

4. Vid ett försöksbrott är det även mycket viktigt att uppsåt hos gärningsmannen kan konstateras. Detta framgår dock inte av 23 kap. 1 § brb utan av 1 kap. 2 § brb Det krävs att gärningsmannen har haft uppsåt till det fullbordade brottet. Detta innebär mycket förenklat att i ögonblicket då gärningsmannen påbörjade brottet ska denne haft för avsikt att utföra detta brott (avsiktsuppsåt) eller åtminstone att gärningsmannen misstänkt att denne utfört brottet och trots denna misstanke fortsatt utförandet av brottet (likgiltighetsupsåt). Om det gäller ett avslutat försök, exempelvis då man skjutit mot någon och missat krävs att man kan bevisa att gärningspersonen önskat att personen ska dö genom att bli skjuten eller att gärningsmannen misstänkt att personen kunnat dö om man sköt denne och gärningspersonen ändå sköt. Om det däremot rör sig om ett oavslutat försök, exempelvis då en gärningsperson riktar ett vapen mot någon men ännu inte avfyrat denna, då krävs det att gärningspersonen haft såsom avsikt att utföra det ytterligare handlingarna som krävts för att fullborda brottet och att gärningspersonen uppfattar att det är ett brott som begås såsom att avfyra vapnet och en förståelse för att denne begår brottet.  Gärningsmannen måste även ha uppsåt till den försöksgärning och faran som sker.

5. Det får dessutom inte föreligga några rättfärdigande omständigheter, exempelvis kan man inte dömas till ett försök till brott om man agerat i nödvärn eller nöd. Vidare får det inte heller föreligga ursäktande omständigheter, exempelvis kan man inte dömas för försök till ett brott om denne frivilligt tillbakaträtt under brottet enkelt sagt om en person har påbörjat ett brott men ångrar sig under brottet och avslutar brottet kan denne inte straffas för försöket.

Vad krävs sammanfattningsvis för att ett försök till brott ska vara straffbart:

Det finns flera förutsättningar (fler än tre) för att försök till brott ska vara straffbart. Om alla dessa förutsättningar är uppfyllda kan ett försök till brott bli straffbart.  Det krävs 1) att brottet har påbörjats och försökspunkten har passerats. 2) Det måste anses utgöra ett brott när man begår försöket till brottet. Inte alla brott är kriminaliserade vid ett försök att begå brottet. 3) Det måste ha förelegat en konkret fara för att brottet skulle fullbordas, det måste därför ha vari möjligt och sannolikt att brottet skulle fullbordas, eller att faran endast var utesluten pga. tillfälliga omständigheter. 4) Gärningsmannen måste ha haft uppsåt till det fullbordade brottet såväl som uppsåt till försöksgärningen och faran för brottets fullbordan. 5) Det får inte ha förekommit någon form av rättfärdigande eller ursäktande omständigheter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare