Vilken uppsägningstid gäller för mitt vikariat?

Hej!

jag har en vikariat anställning som förlängs varje 6 månader. Är anställd från år 2020 och blev förläng fram till 2022 juni och vad innebär när min avtal står så. Den tidsbegränsade anställningen kan upphöra genom en skriftlig underrättelse från någondera parten intill utgången av de första sex månadernas anställning. För tid därefter gäller en ömsesidig uppsägningstid om en månad.

Betyder detta att jag kan avsluta 6 månader innan min anställning går slut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?
Jag förstår det som att du har ett vikariat som förlängs var sjätte månad och att du nu funderar över vad som gäller i fråga om uppsägningstid.

Frågor som rör vikariat och anställningsskydd finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Uppsägning av ett vikariat enligt LAS

Utgångspunkten i LAS är att ett vikariat gäller till avtalstidens utgång, alltså till det datum ni på förhand kommit överens om (5 § 2 p LAS och 4 § andra stycket LAS). Om du och din arbetsgivare avtalat om att anställningen ska gå att säga upp på förhand är det dock detta som ska gälla.

Uppsägning av vikariatet enligt dig och din arbetsgivare

Det verkar som att du och din arbetsgivare har avtalat om vissa villkor för uppsägning av vikariatet. Detta åsidosätter reglerna i LAS. Utifrån det utdrag du redogör för skulle jag tolka avtalet som att det under anställningens första sex månader var möjligt för både dig och arbetsgivaren att genom en skriftlig underrättelse säga upp anställningen utan uppsägningstid. Jag förstår det vidare som att vikariatet efter de sex första månaderna enbart kan sägas upp med iakttagande av uppsägningstid.

Då du arbetat hos arbetsgivaren sedan 2020 har anställningens sex första månader passerat. Utifrån min synpunkt verkar det alltså som att det i dagsläget är fritt fram för er båda att säga upp anställningen, men att uppsägningstid om en månad gäller. Det är alltså möjligt att avsluta anställningen när du vill, exempelvis sex månader innan den upphör, men du kommer behöva arbeta kvar hos arbetsgivaren i en månad från och med uppsägningsdagen.

Hur du kan gå vidare

Min tolkning av anställningsavtalet grundar ju sig enbart på det utdrag du återgett. Det är möjligt att det finns detaljer som jag inte haft i beaktande när jag svarat på din fråga. Om du är medlem i ett fackförbund skulle jag råda dig att kontakta dem, de har insyn i vad som gäller för just dig! Du är även varmt välkommen att boka tid med en jurist här på Lawline genom att klicka på länken "Boka" nedan. Vi hjälper dig gärna vidare!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Tveka annars inte att lämna en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan. Jag önskar dig stort lycka till!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare