FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/01/2023

Vilket brott kan man dömas för om man köper drinkar till sina minderåriga vänner på en bar?

Hej jag är 18 och ville gå på bar med mina vänner som är fortfarande 17. Skulle då beställa drinkar till dom, vad är det man kan dömas för och vilka konsekvenser kan man få?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Det är olagligt att köpa ut eller anskaffa alkoholhaltiga drycker till personer som är under 20 år (3 kap. 9 § Alkohollagen).  Åldersgränsen för folköl ligger dock på 18 år och alkoholdrycksliknande preparat får serveras den som har fyllt 18 år ( 3 kap. 7 § Alkohollagen). Detta innebär att åldersgränsen vid förtäring av alkohol på restaurang eller bar är 18 år. Om du har varit på en bar och beställt drinkar till dina vänner som är 17 år har du därmed brutit mot alkohollagen då du försett dem med alkoholhaltiga drycker trots att dem varit minderåriga.

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker eller liknande preparat i strid med 3 kap. 9 § Alkohollagen kan dömas för olovligt anskaffande av alkohol. Då kan man riskera böter eller fängelse i högst två år, om brottet är grovt kan fängelse uppgå till högst fyra år (11 kap. 7 § Alkohollagen). Konsekvenserna av att dömas till olovligt anskaffande av alkohol blir därför att man kan dömas till böter eller fängelse för det brott man begått.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare