Visstidsanställd efter provanställning- tillåtet?

Hej!

Idag är det 5 februari. Jag har idag en provanställning (6 mån) som går ut 1 mars 2018. Min arbetsgivare vill avbryta provanställningen (40h/veckan) idag (med två veckors uppsägningstid) så sista arbetsdagen blir 19 februari. Detta betyder att arbetsgivaren avbryter provanställningen tidigare än vad det som står på kontraktet..

Arbetsgivaren vill ge mig ett nytt arbetsform, allmän visstidanställning. Med 20h (brist på jobb säger arbetsgivaren) och med 6 månader lång kontrakt.

Min fråga är: Är det lagligt att göra så att man får använda allmänn visstidsanställning efter provanställningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga på bästa sätt är det nödvändigt för mig att gå in i Lag [1982:80] om anställningsskydd [LAS]. Den lagen reglerar de olika anställningsformerna som finns och vad som gäller vid avslutande av anställning.

Som huvudregel ska provanställningen automatiskt gå över till en tillsvidareanställning [heltid] efter 6 månaders tid om den inte avbryts i förtid [6 § LAS]. När arbetsgivaren avbryter provanställningen i förtid måste du precis som du säger bli meddelad detta två veckor innan [31 § LAS]. Om du är fackligt ansluten måste arbetsgivaren även kontakta ditt fack om provanställningens upphörande. Eftersom din arbetsgivare har avbrutit din provanställning på det sätt som lagen säger, finns det inget problem i att hen avslutat din provanställning. Som provanställd har en knappt några rättigheter. Arbetsgivaren får lov att säga upp en när som helst utan att ange några skäl.

När det gäller om det är tillåtet att bli anställd på viss tid istället för tills vidare efter en provanställning kan flera olika svar ges. Många gånger kan det ses som att arbetsgivaren försöker kringgå lagen genom att avbryta en provanställning precis innan den går över till en tillsvidareanställning, för att sedan anställa arbetstagaren på viss tid för att inte behöva ge en tillsvidareanställning som egentligen ska ske. Dock finns det vissa undantag och ett sådant kan vara då arbetsgivaren har arbetsbrist.

Som provanställd har du ingen absolut rätt att bli anställd sedan om arbetsgivaren avbryter din anställning i förtid. Enda gången en kan säga något om ett avbrytande av en provanställning är om arbetsgivaren varit diskriminerande enligt diskrimineringslagen eller kränkt en på grund av ens medlemskap i ett visst fack. Därmed är den visstidsanställning som din arbetsgivare gett dig helt godtagbar både på den grunden att det råder arbetsbrist och på den grunden att hen inte ens hade behövt anställa dig efter provanställningen.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer.

Vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare