Betalningsansvar för makes skulder

Hej Min fråga är den man som jag är på väg att skiljas ifrån, har nyligen startat enskild firma och den dras bara med skulder. Kommer jag att bli betalningsansvarig för alla hans skulder vid en skillsmässa?

Lawline svarar

Hej, Skulder som din man ådragit sig i egenskap av enskild näringsidkare tillhör honom och ingen annan. Du kan alltså inte bli skyldig att betala din före detta makes skulder efter att ni skiljt er. Detta förutsätter naturligtvis att du inte åtagit dig borgensansvar för hans skulder, t.ex. att du gått i borgen för ett lån han tagit eller liknande. Finns det inga sådana åtaganden från din sina blir dock svaret som sagt nej, du är inte skyldig för hans skulder. Vänliga hälsningar
Elin SchmidRådgivare