Hur kan jag gå tillväga för att få tillbaka pengar som jag har lånat ut?

Hej. Jag har tyvärr hamnat i en lite knipa. Hur skall jag göra för att få hjälp med att få tillbaka mina pengar. Har lånat ut en del pengar till en som jag då litade på, men inte nu. Lånet ligger på 300 000 sedan ett på 30 000, samt han erbjöd mig köpa ett förråd för 10 000,sedan köpte jag en bil för 40 000 samt renovering på 5000, bilen sålde han senare vidare. Sen en del annat som jag blivit lovad. Hur skall jag börja med detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du kan få tillbaka dina pengar som du har lånat ut.

Hur kan du gå tillväga?

När man har lånat ut pengar till annan person uppkommer en så kallad fordran. Den som har lånat ut pengar och har en fordran på någon kan sen göra anspråk gällande i form av att bland annat kräva tillbaka pengarna som har lånats ut.

För att få tillbaka pengarna kan du vända dig till Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Kostnaden av betalningsföreläggande är 300 kr, vilket i ansökan kan krävas att det ska betalas av motparten. Efter att Kronofogden behandlat ansökan som du har skickat in skickar de ett brev till personen och personen får yttra sig. Detta kan bland annat resultera i att låntagaren betalar lånet eller att personen inte yttrar sig eller bestrider skulden. Det finns då möjlighet för dig att välja om du vill ta ärendet till domstol eller begära verkställighet. Verkställighet innebär att du kan få hjälp av Kronofogden att genomföra ett beslut och att driva in skulden.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare