Kan Lawline hjälpa till att driva in skulder?

Hej! Jag skulle behöva hjälp med att kräva in skuld av en entreprenör, som inte har vidtagit åtgärder i samband ett dräneringsarbete, eller velat stå för de kostnaderna som blev konsekvensen Entreprenören har blivit informerad och kravet stödjs av besiktningsman och utredning. Mvh N.N.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för juridisk rådgivning.

Jag förstår din fråga som att du undrar om Lawline kan hjälpa dig att driva in en skuld.

Lawline erbjuder en rad olika juridiska tjänster och kan vara behjälpliga med rättslig rådgivning för såväl privatpersoner som för företag. Detta inbegriper de allra flesta juridiska utmaningar man kan tänka sig, bl.a. rättsutredningar, upprättande samt granskning av diverse avtal m.m. Lawline erbjuder bl.a. hjälp med att upprätta kravbrev. Detta kan inkludera en förklaring till kravet, uppställandet av en tidsfrist för när kravet ska betalas samt ett klargörande att kravet kan gå till domstol i den mån betalning inte sker. I det fall du är i behov av mer kvalificerad hjälp finns det även en möjlighet för dig att boka en tid med en av våra jurister. För att veta om du faktiskt kan få den hjälp som du efterfrågar, inom den tidsram som du önskar, rekommenderar jag dig att kontakta vår juristbyrå, förslagsvis via telefon (se kontaktuppgifter nedan). De kan hjälpa dig vidare i ditt ärende. Du kan även skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till vår juristbyrå. Det kan du göra här. Observera att en sådan inte är bindande.

Slutligen kan det påpekas att du även kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (2 § lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning). Då hjälper Kronofogdemyndigheten dig att fastställa ditt krav (de skickar då ut en uppmaning till gäldenären att betala eller bestrida anspråket). Mer information om betalningsföreläggande hittar du här

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare