FrågaPROCESSRÄTTVittna26/01/2012

Uppskjuten rättegång

Hej!Jag blev vittne(misshandel)har kontaktat domstolen sagt att jag inte vill vittna(är syskon)hon sa att jag inte behöver det.Sen fick jag ett mejl att jag måste gå på rättegång där frågar d om jag vill vittna.Nästa dag fick jag mejl om att rättegången ställts in,nästa var inte bestämt.FRÅGAN är om det blir någon rättegång ändå?

Lawline svarar

Hej. Eftersom du är närstående omfattas du inte av den allmänna vittnesplikten och behöver alltså inte vittna enligt 36 kapitlet 3 § Rättegångsbalken. Därav kan jag inte heller se hur eller varför domstolen skulle tvinga dig att närvara vid rättegången mot din vilja. Frågan huruvida när och om rättegången kommer att bli av är svår för mig att svara på. Mitt tips är att du hör av dig till domstolen och frågar. Lycka till. Länk till Rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare