FrågaPROCESSRÄTTVittna29/01/2012

Vittnesplikt vid tvistemål

Hej, jag har lovat att vittna vid skadestånds rättegång, sagt till hans advokat att det är ok, nu har jag fått delgivningspapper att skriva på från rätten, kan jag ångra mej och strunta i att skriva på, tack för svar

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. I Sverige föreligger vittnesplikt, vilket innebär att en person som är kallad till en förhandling har en skyldighet att infinna sig i rätten vid tidpunkten för rättegången. Det finns emellertid en rad undantag från vittnesplikten, t ex för nära släktingar till den tilltalade i brottmål eller att vittnet är en person under 15 år, se 36 kap. 3-5 §§ Rättegångsbalken. Om inget av undantagen ligger för handen har du enligt 36 kap. 7 § Rättegångsbalken en skyldighet att infinna dig i rätten. Om du inte infinner dig och saknar giltig anledning för att utebli kan domstolen förelägga att du ska betala vite, det vill säga en slags straffavgift. Hur stor vitesbeloppet är framgår sannolikt av delgivningen du mottagit. Domstolen kan också begära att polisen hämtar in ett vittne som inte infinner sig. Jag törs dock inte uttala mig om hur vanligt det är med polishämtning i tvistemål. Jag vill avslutningsvis upplysa om att det finns bra stöd att få av domstolens personal i samband med att du ska vittna. Många domstolar har till exempel vittnesstöd, som kan berätta lite mer om hur rättegången kommer att gå till och vad du som vittne har att vänta dig. Med vänlig hälsning.
Lawline RådgivareRådgivare