FrågaPROCESSRÄTTVittna03/04/2012

Vittnesplikt

KAn jag ta tillbaka ett vittnesmål ang en misshandel. Jag är ett vittne till händelsen men nu vill målsägaren dra tillbaka anmälan men åklagaren menar att det faller under allmänt åtal och har kallat till rättegång

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Misshandel är ett brott som faller under allmänt åtal och åklagaren ska således väcka åtal om anledning/underlag för detta finns. Enligt 36 kap. 7 § Rättegångsbalken (RB) förligger vittnesplikt. Att vittna anses vara en allmän medborgelig skyldighet i Sverige och är man kallad till rättegång som vittne så är man skyldig att infinna sig. Vägrar den som är kallad som vittne att vittna kan denne hämtas (36:20 RB) och rent av häktas (36:21 RB). Vissa personer behöver dock inte vittna. Det gäller exempelvis närstående enligt RB 36:3, och i vissa fall barn under 15 år enligt 36:4. Vissa yrkesgrupper (bland andra advokater och präster) har inskränkningar i sin vittnesplikt enligt RB 36:5. Skulle vittnet känna sig hotad av en part eller någon åhörare har rätten enligt RB 36:18 en möjlighet att förordna om att parten eller åhöraren inte får närvara vid vittnesförhöret. Huruvida det är genomförbart avgörs från fall till fall. Se närmre om Rättegångsbalkens regler: http://www.lagen.nu/1942:740 Vänligen
Angelica HageRådgivare