FrågaPROCESSRÄTTVittna28/05/2012

Vittnesplikt

Hej! Hur fort kan det som tidigast ta för någon som är häktad för misstanke om narkotikabrott innan det blir rättegång? Jag är säker på att jag kommer bli kallad till denna rättegång, men jag vill verkligen inte, finns det något sätt för mig att förhindra att bli kallad? Jag har blivit förhörd och godkänt den "summering" jag fick då, räcker det inte att detta läses upp i rättegång? Men det största problemet är inte att jag inte vill, utan att jag är rädd att jag kommer vara bortrest då det kan vara dags för rättegång (beroende på hur snabbt det går, naturligtvis). Jag har ingen lust att slänga bort en festivalbiljett för flera tusen bara för att jag måste gå på en rättegång. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När rätten beslutar om häktning ska, om inte åtal redan väckts, rätten sätta ut den tid inom vilket åtal ska väckas. Väcks inte åtal inom två veckor ska rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum, hålla ny förhandling i häktningsfrågan. Detta för att rätten ska kunna kontrollera att åklagaren driver undersökningen effektivt samt att den häktade ska kunna få sin sak omprövad med regelbundna mellanrum. Det är omöjligt att generellt säga hur lång tid det tar för att det ska bli rättegång i ett narkotika mål. Allting är beroende av hur förundersökningen fortskrider. När förundersökningen är gjort bedömer åklagaren om det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal mot den misstänkte I mitt svar utgår jag ifrån att du troligt kommer att kallas som vittne i den eventuella rättegången. I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det betyder att man är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkte och hans försvarare anser att det behövs. Man kan alltså inte bestämma själv om man vill vittna eller inte. Frånvaro från huvudförhandling godtas endast om du har laga förfall, exempelvis om du på grund av sjukdom ej kan närvara eller att det råder avbrott i allmänna kommunikationsmedel. Du kan bli skyldig att betala vite eller riskerar att hämtas av polisen om du inte kommer. Du kan till och med få betala kostnader för andra som kommit till domstolen. I Sverige tillämpar vi en princip om det bästa bevismaterialet, detta innebär att det bevismedel som medför den säkraste bevisningen ska användas. Ett vittnes som är närvarande anses vara det bästa bevismaterialet. Dels för att rätten ska kunna bedöma dennes trovärdighet, dessutom kan vittnet då svara på frågor. I Rättegångsbalken 35 kap. 14 § förbjuds som huvudregel, i enlighet med bevisomedelbarhetsprincipen, skriftliga vittnesberättelser. I punkt 3 finns dock ett undantag där domstolen kan avväga nyttan med ett muntligt förhör kontra kostnader och olägenheter med muntligt förhör. Läs mer i rättegångsbalkens 24 och 36 kapitel om häktning och vittne: https://lagen.nu/1942:740 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare