FrågaPROCESSRÄTTVittna15/07/2012

Vittnesförhör via telefon och skriftliga vittnesattester?

Jag undrar om man kan vittna på distans? Alltså om man kan vittna över telefon, skype osv.? Alternativt om ett vittne kan skriva ner sin redogörelse och jag sen kan använda det som bevis som en skriftlig redogörelse? blev lite konstigt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förutsätter att din fråga rör vittnesmål i ett tvistemål, och svarar därför med Rättegångsbalken (RB) som utgångspunkt. Här är en länk till lagen: https://lagen.nu/1942:740 Som huvudregel gäller att vittnesförhör görs under huvudförhandlingen, dvs. under själva rättegången, se 5 kap. 10 § och 36 kap. RB. Detta för att domstolen skall få en så bra grund som möjligt att stå på för sin bedömning av målet. Domstolen kan dock i vissa fall besluta att ett vittne får höras per telefon eller via videokonferens i stället för att inställa sig personligen, se 5 kap. 10 och 36 kap. 19 § RB. Detta är dock endast något som beslutas av rätten och inget någon part eller vittnet kan välja själv. De förutsättningar som domstolen har att beakta enligt 36 kap. 19 § RB är: 1. om vittnet inte kan infinna sig vid huvudförhandlingen, 2. om en inställelse vid huvudförhandlingen skulle medföra kostnader eller olägenheter som inte står i rimligt förhållande till betydelsen av att förhöret hålls vid huvudförhandlingen, eller 3. om det kan antas att målet kommer att avgöras utan huvudförhandling. Angående punkt (1) krävs att den kallade är varaktigt så svårt sjuk att han eller hon inte kan infinna sig till huvudförhandling och läkarintyg krävs alltid. Punkten (2) föranleder en skälighetsbedömning av domstolen där den har att beakta b. la. vittnesmålets betydelse för utgången av målet och vad för slags mål det rör sig om. Av 5 kap. 10 § 2 p. RB framgår även att domstolen kan besluta om telefon- eller/och videokonferens ” om någon som skall delta i sammanträdet känner påtaglig rädsla för att vara närvarande i rättssalen”. Vidare till din andra fråga. I svensk processrätt råder så kallad fri bevisföring. Detta innebär att allt av värde får läggas fram inom huvudförhandlingen, och att rätten därefter, i enlighet med principen om fri bevisvärdering har att just värdera det som lagts fram. Vad gäller skriftliga vittnesutsagor finns dock tydliga begränsningsregler. Detta framgår av 35 kap. 14 § RB där det uttryckligen förbjuds att som bevis använda sig av sk. vittnesattester. Motivet är helt enkelt att man bör gå till den ursprungliga kunskapskällan, vilket i detta fall är det verkliga vittnet. Skriftliga vittnesattester är endast tillåtna i specifika undantagsfall vilka är särskilt föreskrivna i 35 kap. 14 § RB. Hoppas mitt svar har varit till hjälp! Välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare funderingar. Vänligen, Emelie Fyhrqvist
Lawline RådgivareRådgivare