FrågaPROCESSRÄTTVittna05/03/2013

Att vittna - en samhällsplikt

Hej. Jag har blivit kallad som vittne till en rättegång i Tyskland. Jag var med i en krock med en tysk bilist i Sverige. Jag körde en tjänstebil. Detta var ca 2,5 år sedan. Nu är det tydligen en civilrättegång mellan trygg hansa, som min dåvarande arbetsgivare har bilarna försäkrade i och bilägaren. Måste jag verkligen åka till Tyskland för detta?

Lawline svarar

Tack för din fråga. I Sverige är det en samhällsplikt att vittna. Den som vägrar att vittna kan få betala vite, bli kallad till nytt tillfälle eller bli hämtad av polisen. Lagstiftningen i Tyskland på detta område känner jag inte till, men troligen är det som i Sverige. Här kan ett vittne nämligen få ersättning för sina erlagda kostnader av den sida som kallat vittnet. Din arbetsgivare ska låta dig åka.

Lars BålmanRådgivare