Kan man överklaga skuld hos Kronofogden?

Jag fick en stor skuld för många år sedan (-98) och har pga detta hamnat hos Kronofogden. Skulden orsakades av annan person men jag visste inte att jag kunde bestrida den. Kan jag göra detta i efterhand? Kan man begära omprövning ??? Skulderna uppstod genom en person som undertecknat och köpt tjänster i mitt namn, dessutom sålt min egendom (en bil) genom att förfalska min namnteckning. Jag hade då ett kommanditbolag med personen men jag var huvudansvarig för firman.

Lawline svarar

Nej du kan inte hos Kronofogdemyndigheten begära omprövning så här långt efteråt. Hur och när man måste överklaga se http://kronofogden.se/kanintebetala/overklaga.4.1e2bda7104d2f4150980002383.html . Du kan däremot polisanmäla eller själv väcka talan mot den person som orsakat skulderna. Huruvida du kommer att ha någon framgång med detta kan jag dock inte uttala mig om.

Sofie OlofssonRådgivare