Är en skuld personlig - kan detta ändras genom giftemål

Hej! Vad händer om jag och min sambo gifter oss och jag har en massa skulder hos kronofogden? Räknas våra inkomster ihop och dras då detta från hans inkomst??

Lawline svarar

Hej!

En skuld är personlig vilket betyder att varje make svarar för sina egna skulder (se 1kap 3 § Äktenskapsbalken).

Det som bör observeras är att det finns en del problem som kan uppstå om en eventuell utmätning skulle bli aktuell. Vid en utmätning presumeras nämligen att lös egendom som gäldernären (den skuldsatte) har i sin besittning tillhör denne om inte det görs sannolikt att den tillhör den andre. För att göra det sannolikt räcker det antagligen inte med kvitton, utan man bör också kunna visa att pengarna tagits ut från din sambo/mans konto. (se 4kap 17-19§§ UB)

Även vid en ansökan om skuldsanering kan din sambos/mans inkomst vara av betydelse vid en beräkning av hur mycket av din inkomst som skall gå till att betala av skulder med.

Notera att det kan vara att rekomendera att ni använder er av två skilda konton så att era pengar inte sammanblandas.

Mvh

Fredrik JorstadiusRådgivare