utmätning av skuld

Hej!

Jag har en revers som en kompis skrev på för 3 års sen. Jag har inte fått pengarna tillbaka och kan inte nå honom, då undrar var eller hur jag ska gå tillväga för att på laglig väg kräva tillbaka pengarna med hjälp av reversen? var vänder jag mig till?

Tack

Lawline svarar

Hej

om det hela inte går att lösa på annat sätt så kan du gå till kronofogdmyndigheten som kan mäta ut pengarna hos din kompis.

En förutsättning för detta är dock att du har en såkallad exekutionstitel 3 kapitlet 1§ utsökningsbalken se här (https://lagen.nu/1981:774).

Det innebär att kronofogdemyndigheten behöver något som styrker skulden och i 1§ tredje kapitlet UB så räknas då olika exekutionstitlar upp. Huruvida din revers stämmer in på någon av dessa punkter är upp till kronofogdemyndigheten att bestämma.

Om du stämmer din Kompis i tingsrätten och får ett gynnsammt utslag där så räknas tex det som en godtagbar exekutionstitel.

I övrigt så kan du få mer information från kronofogdemyndigheten.

lycka till!

Med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare