Rättsliga åtgärder för att driva in skuld

I våras lånade jag ut 5000 kr till en arbetskamrat. Vi skrev inget papper på lånet men avtalade muntligt att återbetalning skulle ske den 30:e september. Jag har dock inte fått tillbaka pengarna än och min arbetskamrat nekar lånet. Vad ska jag göra? Kan jag vidta några rättsliga åtgärder?

Lawline svarar

Hej!

Du kan söka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (www.kronofogden.se). Betalningsföreläggande är en summarisk process, vilket innebär att det inte sker någon prövning i sak och det fordras inga bevis. Om dock gäldenären (dvs. din kollega) bestrider föreläggandet erhåller du ingen exekutionstitel, saken kan dock prövas av tingsrätt senare. Om gäldenären inte bestrider föreläggandet meddelas ett utslag, som kan jämställas med en dom som senare kan användas för att ansöka om utmätning. Avgörande för huruvida du bör söka om betalningsföreläggande eller ej, är m.a.o. om du tror att gäldenären kommer att bestrida ett föreläggande.

Alternativt kan du direkt söka om stämning hos tingsrätten och begära att gäldenären förpliktas betala skulden. Vad som är mycket viktigt att hålla i åtanke, är att det är du som har bevisbördan, dels för att det faktiskt finns en skuld och dels för beloppet på denna. Finns exv. några vittnen som har hört er överenskommelse? Det borde inte räcka med att visa att du har gjort en insättning på motpartens konto (jfr. NJA 2009 s. 64).

Kostnaden för att söka om betalningsföreläggande är 300 kr och ansökan om stämning 450 kr. Den vinnande parten kan erhålla ersättning för sina rättegångskostnader.

MVH

Gustav NittbyRådgivare