Kan man ärva skulder?

A bor med sin sambo X i en BR. B är inneboende hos A och X. B får skulder som han inte betalar. Påverkas A på något sätt av detta? Kronefogdeärenden?

Jag undrar dessutom om en förälder som dör och har skulder. Överförs skulderna i något fall till barnen?

Lawline svarar

Angående din andra fråga så gäller följande. Dör någon så skall dennes skulder betalas från dödsboet. Med andra ord så betalas en avlidens skulder från de medel denne lämnat efter sig. Räcker inte dödsboets tillgångar till att täcka skulderna så tar inte barnen över dessa.

Skulderna kommer inte att påverka A förutsatt att de inte är att anses som sambos som lever med varandra under äktenskapslika förhållanden. I detta fall gäller således att vid en eventuell utmätning för B:s skulder gäller att det bara får utmätas sådan egendom som det framgår att den tillhör B UB 4:17 eller om han enligt UB 4:18 skall anses vara ägare. Således kan det inte utmätas sådan egendom som inte är hans.

Med vänlig hälsning

Daniela PantoRådgivare