Ansvar för skada vållad av tung lastbil

En entreprenör har beställt grus till min villafastighet. En lastbil på 30 ton backar in på tillfartsvägen som har en 1.2m hög stödmur utmed ena sidan. Stödmuren är byggd för personbil, inte tung lastbilstrafik. Muren spricker och går sönder. Vem ansvarar för skadorna? Vilket ansvar har en transportör/lastbilschaufför att säkerställa att murar/vägar är byggda för tung trafik innan de kör in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är lite knepig att besvara eftersom det kan finnas sedvana inom branschen, viken jag inte har kunskap om, men jag ska försöka att svara efter bästa förmåga. Av vad jag förstått så finns i alla fall ett ansvar för lastbilschauffören, eller snarare åkeriet att planera rutten och på så sätt se till att vägarna längs rutten är anpassade för tung trafik. Mycket talar dock för att en tillfartsväg eventuellt inte ingår i detta ansvar. Istället ligger det ansvaret på beställaren av lasten som har i uppgift att anvisa plats för avlastning, vilket talar för att ansvaret i detta fall ligger på entreprenören som borde kontrollerat att tillfartsvägen höll för tung trafik.

I vart fall så kommer kostnaderna att täckas av försäkring. Antingen entreprenörens ansvarsförsäkring, eller åkeriets ansvarsförsäkring. Ett tredje alternativ är att kostnaderna täcks av trafikförsäkringen för lastbilen, om denna kan anses ha varit i trafik vid tillfället för händelsen, 11 § Trafikskadelagen.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare