Om någon har orsakat en skada på din bil, på en parkering och smitit, bör man lösa det sinsemellan eller genom polis och försäkringsbolag?

Jag har polisanmält en parkeringskada på min bil och som tur hade de övervakningskameror i parkeringen! Vållande bilen är synlig på filmen, på något sätt har den vållande ägaren har fått veta att händelsen är filmat. Han kontaktar mig om att vi kan lösa det mellan oss men skadan var redan då anmält både till försäkringsbolaget och polisen! Vad kan man göra i det här fallet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Förklaring till varför det är bäst för dig att lösa situationen genom polis och försäkringsbolaget

Smitning

Han som vållat skadan har som vägtrafikant, med skuld, haft del i uppkomsten av en trafikolycka. Han har dessutom åkt i väg från olycksplatsen utan att uppge sitt namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen. Detta är ett brott som man brukar kalla smitning och kan leda till böter eller fängelse enligt 5§ lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Eftersom han som vållat skadan har begått brott, vill han lösa det mellan er, det vill säga att det inte ska komma fram att han har handlat olagligt.

Du har ingen fördel av att mörklägga händelsen i detta fallet då personen som, om han kommit undan, inte alls velat hjälpa dig i den olyckliga situationen. Dessutom har han begått ett brott, det är inte ditt ansvar att skydda honom från det.

Ersättning från försäkringsbolaget

Det är mycket bättre för dig att få ersättning genom försäkringsbolaget, då du kan få pengarna direkt och så kan försäkringsbolaget kräva honom pengar. Annars kan du hamna i en situation där du själv ska kräva honom. Om han inte skulle betala som ni kommit överens om, kan du hamna i en juridisk situation där du kan behöva stämma honom, vilket är helt ofördelaktigt för dig. Det är uppenbart bäst att göra som du gjort, det vill säga kontakta polisen och ta hjälp av försäkringsbolaget.

Vad bör du göra nu?

Du har gjort precis rätt i att kontakta polisen och försäkringsbolaget! Mitt tips är att förklara för han som vållat skadan att du tycker det är bättre att sköta detta genom polisen och försäkringsbolaget.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare