Har jag rätt till ersättning om jag blivit påkörd av en buss?

Stod på trottoaren och väntade på att en buss skulle köra förbi. Vände mig bakåt för att säga till barnen att när den kört förbi så kan vi gå över vägen. När jag vänder mig tillbaka har bussen gjort en så snäv högersväng att den körde in i mig med sidan av bussen. Han tvärnitade när han hörde smällen. Mitt i allt puttade jag mig med händerna bakåt med all kraft jag hade för att komma loss från bussen. I detta skadade jag min fot (distorsion i fotled) fick kryckor och hade extremt ont vid minsta rörelse i drygt 3 månader. Nu endast vid vissa rörelser. Fick även en inre blödning vid tummen (myalgi). Min fråga är, har jag rätt till någon ersättning? Sveda värk? Jag var hos akuten samma dag och fick allt dokumenterat och ett ärende är skapat.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

Tillämplig lag och tolkning av frågan

Jag tolkar det som att du blev påkörd av en buss då du stod och väntade på att gå över vägen. Eftersom du har fått skador kopplat till händelsen undrar du ifall du har rätt till någon ersättning. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av trafikskadelagen (TSL) samt skadeståndslagen (SkL).

Har du rätt till ersättning för skadorna som uppstod på grund av att bussen körde på dig?

Eftersom bussföraren har orsakat denna skadan så har du rätt till ersättning för dina personskador, ersättningen kommer att betalas ut från bussens trafikförsäkring (11 § första stycket TSL). Vad exakt som du har rätt att få ersättning för framgår av skadeståndslagen (9 § TSL). För personskada så har du rätt till ersättning för sjukvårdskostnad,inkomstförlust,

samt fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk). De kostnader som du verkar vilja kräva är ersättning för sjukvårdskostnader samt sveda och värk, som direkt svar på din fråga har du alltså rätt till detta ( 5 kap 1 § första stycket SkL).

Hur går man tillväga för att kräva ersättningen?

Som jag beskrivit ovan ersätts denna typ av skador genom det orsakande fordonets trafikföräkring. Det jag rekomenderar att du gör är därför att du kollar upp vilket försäkringsbolag som bussen har och även att du får registreringsnummer och föraruppgifter. Därefter kan du kontakta bussens försäkringsbolag för att göra en skadeanmälan. I skadeanmälan kommer du att få återberätta vad som hänt samt redogöra för vilka kostnader du har haft till följd av olyckan. Försäkringsbolaget kommer även kontakta bussföretaget som också kommer behöva göra en skadeanmälan. Därefter kommer försäkringsbolaget göra en bedömning kring ifall du har rätt till ersättning samt vad ersättningen ska omfatta.

Det är därför bra att du sparar kvitton och underlag för de kostnader du haft eftersom försäkringsbolaget kan vilja ha in det för att kunna betala ut ersättning till dig.

Jag rekomenderar att du tar kontakt med bussens försäkringsbolag så snabbt som möjligt.

Sammanfattningsvis så har du rätt till ersättning för de kostnader du haft till följd av olyckan. Dessa skador ersätts via bussens trafikförsäkring. För att få ut ersättning får du vända dig till bussens försäkringsbolag, de kommer hjälpa dig vidare med ärendet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om det är något annat du undrar över är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Hanna RudelövRådgivare