Ersättning då bilist kör på person som åker longboard på cykel-/ gångbana

Hej Igår åkte jag på min elektriska longboard på en cykelbana Det är en infart till en mataffär som korsar över cykelbanan/trottoaren.

Hon svänger in mitt framför mig och jag åker rakt in i bilen. Nu några dagar senare Har jag både smärta i knät och i armbåge men för att inte nämna min elektriska longboard som gick sönder. Samt jacka och jeans fick sig skrapmärken.

Vad ska jag göra nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som longboard åkare ses man som en gångtrafikant och man har alltså rätt att färdas på gång- och cykelbana. Som bilförare har man väjningsplikt mot alla som färdas på gång- och cykelbanan, detta följer av 3 kap. 21 § 2 st. trafikförordningen.

Händelsen är en trafikolycka och ett flertal brott kan aktualiseras, t ex. vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik. Jag antar dock att du i detta fall undrar över om du kan få någon slags ersättning för den skada du orsakats och inte huruvida du kan anmäla personen som förde bilen. Jag vill dock tillägga att du kan göra en anmälan av händelsen till polisen.

Ersättning:
När det kommer till skador som orsakas av en bil i trafik tillämpas trafikskadeslagen (TskL), 1 § TskL.

Trafikskadeersättning utgår för såväl personskador som sakskador, 8 § TskL. I detta fall förklarar du att dina kläder samt din longboard har gått sönder, detta är exempel på sådant som klassas som sakskador. Du nämner också att du nu har smärta i armbåge och knä vilket är att klassa som personskador. Av 11 § TskL följer att trafikskadeersättning utgår från bilistens trafikförsäkring, du har alltså rätt att få ersättning från bilistens försäkringsbolag.

Beräkning av ersättning
Beräkningen av ersättningen görs utifrån bestämmelserna som finns i 5 kap. skadeståndslagen.

Ersättning för personskador omfattas av sjukvårdskostnader och andra kostnader uppkomna på grund av skadan, inkomstförlust samt sveda och verk. Med sveda och verk menas fysiskt och/ eller psykiskt lidande under akut sjuktid. I allmänhet krävs att man är sjukskriven för att man ska kunna få ersättning för just sveda och verk. Se 5 kap. 1 § skadeståndslagen.

Ersättning för sakskador omfattas av sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, annan kostnad till följd av skadan samt inkomstförlust i näringsverksamhet. I detta fall är det aktuellt med ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning. Vid värdering av sakens värde tittar man på återanskaffningspriset och gör avdrag för slitage och ålder. Vid värdering av reparation och värdeminskning tittar man istället på vad det kostar att reparera saken och vilken värdeminskning som skett pga. skadan. Som huvudregel går man på den metod som ger den lägsta ersättningen, är värdet av saken lägre än kostnaden för en reparation använder man sig också av värdet vid en beräkning. Se 5 kap. 7 § skadeståndslagen.

Anmälan om ersättning:
För att få ut ersättning för skadorna du lidit ska du ta kontakt med det försäkringsbolag som personen som förde bilen har sin försäkring hos. På trafikförsäkringsföreningens hemsida finns en guide över hur du går tillväga om du råkat ut för skador i trafik, du hittar guiden här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställen en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare