Ersättning vid bilskada

Hej!

Jag krockade med ett annat fordon med vår 3 månader gamla bil. Motparten anses vara vållande till olyckan. Nu har vi funderat över värdeminskningen som blir på bilen eftersom den nu är krockad. Kan man bli ersatt för det? Enligt försäkringsbolaget så ersätter dom värdeminskningen den dagen vi säljer bilen. Men min fråga är om man kan få någon form skadestånd för värdeminskningen utan att vi säljer den?

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att ett försäkringsbolag har erkänt dig ersättning för värdeminskningen på bilen den dagen ni säljer den men att du vill utreda möjligheterna att få ersättning utan att sälja bilen.

Vidare tolkar jag omständigheter som så att skadan skett medan du var ute och körde med bilen och krockade med en annan bil som, dvs i trafik. Slutligen tolkar jag din fråga som att din bil inte totalförstörts utan att det rör sig om en så kallad "partiell skada".

Vilken lag finner vi svaret i?

När det gäller skador i trafik utgår vanligtvis ersättning enligt Trafikskadelagen.

Enligt 2 § Trafikskadelagen ska alla motordrivna fordon som är registrerade i vägtrafikregistret ha trafikförsäkring. Om en annan bilförare vållat en sakskada på ens bil får man ersättning ur den motpartens försäkring, vilket framgår av 10 § andra stycket Trafikskadelagen. Det finns dock möjlighet i 18 § Trafikskadelagen att istället rikta ett direkt skadeståndsanspråk mot din motpart enligt Skadeståndslagen och inte gå via Trafikskadelagen.

Att skilja på dessa två lagar är dock irrelevant för din fråga eftersom det i 9 § Trafikskadelagen står att ersättning enligt denna lag bedömas på samma sätt som i Skadeståndslagen vad gäller sakskada. Därför kommer jag inte fördjupa mitt svar i detta avseende utan istället gå vidare till att prata om din möjlighet att få ersättning utan att sälja bilen.

Vilken typ av ersättning kan du få på grund av skadan?

Enligt 5 kap. 7 § Skadeståndslagen har du rätt att få ersättning för "sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning". Här gäller det först att skilja mellan totalskador och partiella skador. Din skada verkar vara en form av partiell skada. Vad gäller partiella skador finns det två metoder att räkna ut ersättningen.

Metod 1 går ut på att fastställa värdet på egendomen före skadan och sedan restvärdet på egendomen efter skadan och att den ersättningen som uteblir är mellanskillnaden mellan dessa två värden. Det verkar vara denna metod som försäkringsbolaget velat tillämpa. Så som jag förstått bestämmelsen finns det dock inte något krav på dig att sälja bilen men eftersom man inte gärna åker runt i en skadad bil, och inte får ersättning för reparationerna, är det vanligt att man säljer egendomen och sedan får ersättning för mellanskillnaden mellan bilens värde före skadan och försäljningspriset.

Metod 2 innebär att man får ersättning för reparationskostnaderna och om det fortfarande finns en värdeminskning efter reparationen får man också ersättning för för denna mellanskillnad enligt Metod 1. Metod 2 tillämpas framförallt vid mindre skador där reparationskostnaderna är låga. Denna metod är ofta mer förmånlig för den som blivit drabbad, men dyr för den som betalar skadan, varför den inte tillämpas vid större skador. Det är ovanligt vid bilskador att ersättning enligt Metod 2 döms ut, eftersom reparationskostnaderna kan bli så pass höga att de överstiger bilens värde.

Metod 2 kan dessutom tillämpas om det finns särskilda skäl för den som drabbats att reparera skadan, till exempel om ens husdjur skadats så kan man få ersättning för veterinärkostnader istället för att göra sig av med husdjuret.

Vad bör gälla i ditt fall?

Sammanfattningsvis skulle Metod 2 skulle alltså ge dig ersättning för reparationskostnader och återstående värdeminskning utan att du ska behöva sälja bilen. Eftersom jag inte vet exakt hur omfattande skadorna är blir det svårt för mig att precist bedöma din chanser ersättning skulle gå under Metod 2, som gäller främst mindre skador, men troligtvis skulle du inte få ersättning enligt denna metod. Det verkar alltså som att det mest riktiga är att du enligt Metod 1 ska få ersättning för skillnaden mellan värdet innan och efter skadan. Däremot finns såsom jag tolkat bestämmelsen inget krav på att du måste sälja bilen för att få ut ersättning (även om det är praxis hos försäkringsbolaget eftersom man inte får reparationskostnader ersatta).

Min rekommendation är därför att du vänder dig till försäkringsbolaget och ber dem klargöra om du verkligen behöver sälja bilen för att få ut ersättning för värdeminskningen..

Hoppas läget känns lite klarare.

Lawline RådgivareRådgivare