Skada i trafiken?

hej. Min 16 åriga kompis blev på körd efter en rondell med sin olagliga moped. bil föraren var fult medvetet att han körde på han eftersom att han la sen på sidan och där efter svängde in i han. vad kommer att hända för min kompis och föraren?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar din fråga rör detta sig om en skada som skett i trafiken samt en olovlig körning.

För skadorna i trafiken som uppkommer i följd av trafik skall enligt 8 § Trafikskadelag (1975:1410) betala trafikskadeersättning för skadorna som uppkommit. Däremot kan detta komma att jämkas enligt 12 § TSL då även den skadelidande varit vårdslös då denna har framfört ett fordon olovligen. Utöver detta kan även den som kört på någon annan människa i trafiken dömas till vållande av kroppsskada eller misshandel enligt reglerna i brottsbalken. Skillnaden mellan de två brotten är att vållandet av kroppsskada inte behöver vara avsiktligt (3 kap. 8 §). Straffet för vållande av kroppsskada är böter eller fängelse i upp till sex månader. Om domstolen, som polisen, anser att påkörningen varit avsiktlig kan den bedömas som en grov misshandel (3 kap. 6 §). Straffet för grov misshandel är fängelse i mellan 18 månader och sex år.

Vad gäller den olovliga körningen så kan föraren straffas till böter för olovlig körning. Detta framgår i 3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare