Kan man kräva ansvar trots enskilt lån?

Jag har blivit singel efter 2.5 år. Jag står på lån för 340000 kronor då mitt ex haft kronofogden på sig och inte kan ta lån. Allt har tagits under vår relation. Kan jag kräva halva skulden av honom vid separation även om bevis på exakt vart pengarna gått inte finns!? Det har gått till hans kronofogdenskulder, en dator, mat då han varit arbetslös, säng, hund m.m m.m . Nu sitter jag med lån och krediter som tickar ca 7 tusen i månaden pga hög ränta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

I Sverige ansvarar man enskilt för sina skulder, oavsett om man är singel, gift eller sambo. Det innebär om ett lån har tagits enbart i ditt namn och inte din före detta partner, så är du enbart ansvarig för skulden. Tyvärr så betyder det att trots att pengarna gick åt betalning åt någon annans skuld, om inte det avtalats om att det var ett lån du gav vidare till honom, så anses det vara en gåva. Lånet du tog är därmed enskilt ditt ansvar och du kan inte kräva honom på några pengar, trots att du köpte saker åt honom. Enbart om ni avtalat om att dela på skulden eller att sakerna köpta var lån och inte gåvor skulle något ansvar kunna krävas.

Alltså, så det verkar så är enbart du ansvarig för lånet du tog.

Hoppas detta svarar på din fråga.

//Mvh

Linus NilssonRådgivare