Hur söker jag som fotgängare skadestånd på bästa sätt för skada i trafik?

Hej. En god vän blev påkörd av en bilist på ett bevakat övergångsställe under grönt ljus och fick allvarliga skador i ben och knä. Hon riskerar att få men för livet och jag undrar hur man ska söka skadestånd på bästa sätt. Det kan ju vara så att besvär visar sig i framtiden, speciellt med knäet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att din vän har blivit påkörd och skadad. I fallet du beskriver blir trafikskadelagen (TskL) tillämplig.

Din vän har rätt till ersättning
De skador som du beskriver hos din vän räknas som personskador. Eftersom det framkommer att din vän har fått dessa skador till följd av olyckan med bilen vid ett bevakat övergångsställe har din vän rätt till trafikskadeersättning som utgår från bilistens trafikförsäkring, 11 § TskL. Det är alltså bilisten och bilistens försäkringsbolag som din vän ska vända sig till. Om ni har varit i kontakt med polis eller ambulans i samband med olyckan är det möjligt att de har tagit registreringsnumret på bilen, annars kan din vän vända sig till sitt eget försäkringsbolag för vidare hjälp och rådgivning.

Vad omfattar ersättningen?
För personskador har din vän rätt att få ersättning för:
- Sjukvårdskostnader
- Din väns ev. inkomstförlust
- Sveda och värk (sådant som är övergående)
- Skador av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men)
- Särskilda olägenheter till följd av skadan.
- Även ev. skador på de kläder som din vän bar vid olycksfallet
(Se 5 kapitlet 1 § Skadeståndslagen).
Jag saknar information för att avgöra vad du avser med "men för livet", men detta bör gå under "skador av bestående art" eller "särskilda olägenheter" i så fall, vilket försäkringsbolagen brukar hålla koll på.

Mitt råd
Be din vän ta kontakt med polisen eller sitt försäkringsbolag för att veta hur din vän ska få ut ersättning från försäkringen. Vännen behöver inte vända sig till direkt bilisten, utan det mesta regleras genom försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget har även övergripande koll på vad som gäller, så om du har fler frågor hänvisar jag dit! Med tanke på att din vän har skadats vid ett bevakat övergångsställe bör det dock inte vara några konstigheter att få ut ersättning.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare