Kräva tillbaka pengar man lånat åt någon annan

Hej!

Min bror har hamnat i en rejäl ekonomisk knipa. Hans barndomsvän sålde in att han kunde tjäna stora pengar genom trading och vännen fick min bror att ta stora summor i lån för att finansiera vännens trading. Min bror litade tyvärr på vännen och nu är alla pengar borta och min bror har skulder upp till öronen. Flera lån togs, total summa ca 800 000. Vännen har betalat tillbaka 11 000 av ovan summa, det skedde i somras. Det troliga är att det inte kommer betalas tillbaka mer.

Hur kan man gå till väga i det här fallet? Alla råd tas tacksamt emot.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör två avtalsförhållanden, det mellan din bror och långivarna (bankerna) samt det mellan din bror och hans barndomsvän.

Din bror är betalningsansvarig gentemot banken

Eftersom det är din bror som står på lånen från långivaren är det också han som är betalningsskyldig gentemot denna/dessa, oavsett om din bror i sin tur har lånat vidare pengarna till en vän. Det finns en visserligen en möjlighet till så kallat gäldenärsbyte, det vill säga att skriva över lånen från din bror till hans vän, men detta kräver långivarens samtycke. Om vännen saknar kreditvärdighet, vilket det låter som, är det dessvärre inte särskilt sannolikt att långivaren skulle gå med på detta.

Din bror får kräva vännen på pengar
Din bror får därför vända sig till sin vän och kräva tillbaka pengarna. Om vännen inte frivilligt eller efter påtryckningar från din bror betalar tillbaka lånet, kan din bror vända sig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Kronofogden kan då bekräfta skulden och skicka ett kravbrev till vännen. Om din bror och hans vän kommit överens om ett förfallodatum då vännen ska ha betalat tillbaka lånet måste detta ha passerat (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om något sådant datum inte finns är vännen skyldig att betala tillbaka lånet när din bror kräver det, dock ska vännen ges visst rådrum. Det är också bra om din bror har skriftliga bevis på lånet till vännen, i form av ett avtal eller en konversation där vännen erkänner skulden eller liknande. Om vännen bestrider betalningsföreläggandet kommer din bror att hänvisas till domstolen. Han behöver då alltså gå igenom en domstolsprocess.

Om din bror trots betalningsföreläggandet inte får tillbaka sina pengar, kan han stämma vännen i domstol. Om han förlorar målet kan detta dock vara förenat med stora kostnader.

Sammanfattning

Att ta Iån åt någon annan är alltså förenat med stora risker. Om din bror inte på egen hand kan få sin vän att betala tillbaka lånet, kan han vända sig till Kronfogden för ett betalningsföreläggande. Som en sista utväg finns möjligheten att stämma vännen i domstol.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare