FrågaPROCESSRÄTTVittna15/11/2020

Måste jag vittna mot min fru?

Hej min fru körde rattfulle. Hon var full kvällen och natten på morgonen så gick hon till garaget jag följde efter sa hela tiden du kan inte köra bil nu försökte stoppa min fru men hon sket i det öppnar garage porten startar bilen backar ut och kör rakt in i grannens bil som står ute snett bakom garaget. Jag hojtar och skriker men hon bara flinar och åker i väg. Jag ringer polisen dom kommer och tar mina uppgifter. Dom stoppar henne och hon får blåsa det var grovt rattfylleri. Rättegång väntar blivit uppskjuten 2 gånger. Jag mår så dåligt. Jag undrar måste jag vara med och vittna. Är gift med henne. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag har uppfattat din fråga som om du i din frus rättegång behöver vara med och vittna. I och med att du skriver "Fru" utgår jag därmed från att ni är gifta.

Du kan inte tvingas att vittna mot din Fru

Bestämmelser om den svenska rättegångsordningen och om vittnen finns i rättegångsbalken (RB).

I 36 kap 1 § RB framgår att var och en som inte är part i målet får höras som vittne. Regleringen innebär att det finns en allmän medborgerlig skyldighet att vittna, s.k. vittnesplikt.

Det finns dock ett par undantag. Bl.a. 36 kap 3 § RB. Enligt 36 kap 3 § RB, så är den "som med part [i detta fall den tilltalade, din fru] är eller har varit gift..." inte skyldig att avlägga vittnesmål.

Härav är du inte skyldig att vittna i målet mot din fru. Däremot är det tillåtet för dig att frivilligt avlägga vittnesmål, om du ändrar dig framöver och ändå vill göra det. I den händelse du väljer att frivilligt vittna, får du som gift med den tilltalade dock inte svära vittneseden dessförinnan (36 kap 13 § andra stycket RB).

Allt gott!

Vilhelm OxhammarRådgivare