Möjligheten att teckna skuldebrev utan att få något i utbyte

Hej Jag kommer eventullet snart att ärva ett hus av min mor då det bara är jag som har möjlighet att förvalta och ta hand om det. Jag har också ett sykon som jag då vill ska få något i gengäld för att hon inte får ärva huset. Min tanke är då att jag skriver ett skuldebrev till henne på 500 000kr så att jag blir juridiskt buden till att betala det till henne. Min fråga är då går det att skriva ett skuldebrev trotts att hon inte har lånant ut några pengar till mig och med andra ord att jag försätter mig i skuld till henne? Eller finns det något annard ord för det om det nu då är möjligt. Anledingen till att jag vill försätta mig i skuld till henne är ju då att jag får ärva hela huset och att hon ska få en del av kakan också. Jag vill äga det helt själv också så att inte inte framtida och oförugdbara tvister uppstår om man tänker olika eller att framtida paterers uppstår och kan bli involverade.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till oss här på Lawline med ditt juridiska spörsmål.

Om jag förstår dig rätt känner du alltså till att det i ditt mors testamente står att du kommer ärva huset själv istället för att du och ditt syskon ärver hälften var. Finns det inget testamente med sådant villkor kommer ni nämligen ärva halva huset var (2 kap. 1 § Ärvdabalk).

Men, så till din egentliga fråga: kan man genom att teckna ett skuldebrev skuldsätta sig till någon utan att denne exempelvis lånat ut pengar till en. Det korta svaret är helt enkelt att ja det kan man. Du kan när du vill teckna ett skuldebrev med dig själv som gäldenär (den som skall betala) och någon specifik eller ospecifik annan som borgenär (den som skall få betalt). Detta är en konsekvens av det som kallas rättshandlingsförmåga vilket är ett begrepp som innebär att myndiga människor i regel har rätt att själva bestämma vilka avtal de vill ingå och vad de skall göra med sin egendom etc. Rätten att teckna ett skuldebrev med dig själv som gäldenär ingår alltså i din rättshandlingsförmåga.

Eftersom du i det här fallet inte får någon motprestation från ditt syskon kommer ditt skuldebrev räknas som ett löfte om gåva. Gåvolöften är vanligtvis inte bindande och man har då alltså som regel möjlighet att ångra sig och låta bli att ge den utlovade gåvan. Skuldebrev är dock ett undantag från denna regel (1 § Gåvolagen). Att teckna och överlämna ett skuldebrev till ditt syskon innebär alltså att du inte kommer kunna ändra dig. Det betyder förstås inte att det skulle vara något fel med att teckna och lämna över ett skuldebrev. Vill du binda dig till ditt löfte är det tvärt om det enklaste sättet att göra det på.

Om det inte står på skuldebrevet när det skall betalas kan ditt syskon kräva betalt när som helst (5 § Skuldebrevslagen). Om det är viktigt för dig att veta när du skall betala kan det därför vara bra att inte bara anteckna beloppet du tänker betala utan också när du tänker betala det.

Skulle du ha ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att ställa oss en ny fråga. Lycka till nu!

Emanuel LöfdahlRådgivare